Choukri Ali är en av deltagarna som lärt sig cykla i Mimers cykelskola.

Mimer lär hyresgäster att cykla

Under fyra veckor har nio glada hyresgäster fått lära sig cykla i Mimers cykelskola i Skultuna.

Idéen föddes när Mimers stadsdelsutvecklare Samir Mohamed träffade hyresgäster vid olika aktiviteter i Skultuna och det uppdagades att flera av dem aldrig haft möjlighet att lära sig cykla.

- Att kunna cykla är inte bara en frihetskänsla i sig, utan även ett snabbt och enkelt sätt att kunna ta sig till och från en arbetsplats. Det är en viktig pusselbit mot en sysselsättning. Vi arbetar aktivt med att hjälpa hyresgäster ut i arbetslivet, det är en del av vårt uppdrag, säger Samir Mohamed.

Mellan 21 maj och 12 juni har nio hyresgäster lärt sig cykla på cyklar som Mimer lånat från Västerås stads trygghetssamordnare på Råby. Det fanns ingen övre gräns för hur många som kunde anmäla sig och Samir är nöjd med antalet deltagare.

Choukri Ali är en av deltagarna som nu lärt sig cykla:

- Nu är jag inte längre ett ¨steg¨ närmare arbetsmarknaden, utan cyklandes mot den med hjälp av Mimers cykelskola, säger Choukri glatt.

Samir Mohamed

Stadsdelssamordnare 021-39 70 18