Två hus med totalt 69 hyreslägenheter byggs i Tegnerlunden, Västerås. Illustration: WEC360

Mimer bygger 69 nya bostäder i Tegnerlunden, Västerås

Bostads AB Mimer har upphandlat ByggPartner för att uppföra nya  i hyresrätter i Tegnerlunden i Västerås. Det är två hus med totalt 69 bostäder, 2 - 3-rum och kök, som ska byggas. Starten är beräknad till hösten 2020 med preliminär inflyttning vintern 2021-2022.

Totalt byggs det ca 300 bostäder i kvarteret Tegnerlunden. På gammal industrimark och grusade parkeringsytor växer ett nytt bostadsområde upp med både hyres- och bostadsrätter kring gröna innergårdar.

- Vi vill kunna erbjuda våra hyresgäster bra bostäder i olika lägen i Västerås, och gärna i områden där det finns en blandning av hyres- och bostadsrätter. På Tegnerlunden bygger vi bra lägenheter i ett område som har bra närservice och som samtidigt är nära centrum. Att vi sedan också får se hur gammal industrimark förändras och får en ny karaktär med fina hus, lägenheter och gårdar är också viktig för staden och för oss som bor här, säger Mikael Källqvist, VD, Bostads AB Mimer

- Vi på ByggPartner är stolta över att få bygga hyresrätter tillsammans med Mimer. Det ger möjlighet för fler att hitta ett bra, centralt boende i Västerås, säger Mathias Eriksson, arbetschef för ByggPartner i Mälardalen.