De nya husen på Bäckby planeras få stora gemensamma terrasser på våning 8 och 10.

Mimer och Skanska överens om att bygga nytt på Bäckby i Västerås

Mimer och Skanska har tecknat ett partneringavtal om att förbereda för tre nya punkthus med 125 lägenheter i Bäckby centrum, Västerås. Avtalet gäller etapp 1 med förberedande arbeten under året. Skanska har också en option på att bygga husen som är 7, 9 och 11 våningar höga vilket kan påbörjas till årsskiftet. Utöver lägenheter planeras husen inrymma olika kommersiella verksamheter.

Byggprojektet innehåller en satsning på social hållbarhet med satsning på samverkan där trygghet ska vara en ledstjärna redan från projekteringsstadiet. Det finns också tankar på att skapa ett ökat engagemang i byggprojektet genom att kunna erbjuda praktikplatser för arbetslösa i området.

- Det är bra att Skanska nyetablerar i Västerås, det är ett tecken på att Västerås är en växande och attraktiv stad. Det känns tryggt och roligt att tillsammans jobba med utvecklingen av Bäckby så att vi får fina och prisvärda bostäder, säger Mikael Källqvist, VD, Mimer.

- Lägenheterna vi planerar för finns i olika storlekar från mindre ettor till större femmor i etage. De kommer vara ljusa och yteffektiva med hög standard och bra förvaring. Lägenheterna har förutom balkong eller uteplats också tillgång till gemensamma större terrasser i soligt läge med utsikt över Bäckbys nya centrum och grönstråk, säger Åsa Blomsterhage, Projektledare tidiga skeden, Mimer.

- Vi är väldigt glada över förtroendet från Bostads AB Mimer. Det här blir vårt första husprojekt i Västerås sedan vi nyetablerade oss i staden. En spännande start där vi får god användning av vår erfarenhet av att arbeta med hållbara lösningar i bred samverkan, säger Mikael Lundin, distriktschef, Skanska Sverige AB.