Så här kan en nybyggd lägenhet i kvarteret Välljärnet se ut möblerad och klar.

Nu släpps Välljärnet - nyproducerade lägenheter med investeringsstöd och rimlig hyra

I kvarteret Välljärnet i Västerås släpps nyproducerade en- till tvårumslägenheter med hyror från ca 4 500 till 5 800 kr per månad. En rimlig hyresnivå som Mimer kan erbjuda tack vare statligt investeringsstöd och effektiv byggnation. Mimer i Västerås bygger just nu ca 380 nya bostäder med lägre hyresnivåer i en målinriktad satsning på att kunna bygga nytt till lägre kostnader och lägre hyror.

I kvarteret Välljärnet på Bäckby byggs 160 lägenheter. Den första etappen släpps 3-15 maj och de hyresgäster som får ny lägenhet kan flytta in i februari 2019. Andra projekt som Mimer bygger med investeringsstöd och lägre hyresnivåer än normalt är Matboden på Vallby, Lindaren på Malmaberg och Klippblocket på Vetterslund.
- Vi har medvetet fokuserat på en effektiv byggproduktion av välbeprövade hus för att dra fördel av det statliga investeringsstödet och på så sätt kunna ge västeråsarna nya, moderna bostäder till hyror som ligger lägre än normalt. Det är något som givetvis våra hyresgäster uppskattar och vi har även fått en hel del förfrågningar från andra håll i landet hur vi lyckas bygga så kostnadseffektivt, säger Mikael Källqvist, VD för Bostads AB Mimer.

En satsning på Bäckby
De nybyggda lägenheterna i kvarteret Välljärnet är en del i satsningen på att utveckla stadsdelen Bäckby i Västerås. En satsning där BoKlok, Ikano Bostad, Mimer och Västerås stad samverkar för att bygga upp ett nytt centrum med nya bostäder, affärer, mötesytor, aktivitetsplaner och vägar.

Bäckby flyttar in på Sigmatorget
För att informera västeråsare flyttar "Bäckby-boxen" - en utställningscontainer - in på Sigmatorget och mellan 3-9 maj kl 10.00 - 15.00 kan människor titta in för att få information om de nya lägenheterna på kvarteret Välljärnet och satsningen på Bäckby.