90 nya bostäder i centrala Västerås fick en pangstart när byggstarten firades effektfullt. På bilden ses Mikael Källqvist, VD Bostads AB Mimer, Jesper Brandberg, Styrelseordförande Bostads AB Mimer och Mats Eriksson, VD Asplunds Bygg.

Pangstart för 90 nya bostäder i Västerås centrum

Idag gick startskottet för byggandet av 90 nya bostäder i kvarteret Hulte 3 i Västerås. Det kommer att byggas 60 vanliga hyresrätter och 30 Co-Living-boenden där de boende delar kök och vardagsrum. Inflyttning är beräknad till vintern 2024/2025.

- Det här är en pangstart för kvarteret Hulte. Med att få ansvaret att bygga 90 nya bostäder innanför cityringen följer med ett ansvar att göra något riktigt bra som ska vara hållbart och attraktivt i många generationer. Vi bygger ett traditionellt högt hus som kommer att attrahera de som vill bo centralt. Länkat till det bygger vi ett lägre hus och testar ett nytt koncept med delningslägenheter. Lägenheter där sex personer bor runt en kärna med vardagsrum och kök. Det är roligt att vi kan bygga något modernt, fräscht och prova nya grepp på den lokala marknaden, säger Mikael Källqvist, VD för Bostads AB Mimer.

- Vi tycker att det ska bli jättekul att få göra det här jobbet tillsammans med Mimer. Det är ett väldigt speciellt projekt och jag är övertygad om att det kommer att bli ett riktmärke i Västerås, säger Mats Eriksson, VD för Asplunds Bygg.