Mikael Källqvist, Mimer, Magnus Edström, Västerås stad och Kenneth Öholm, Byggmäster, satte spaden i jorden för kvarteret Sjöodjuret.

Spadtaget som visade på unikt Sjöodjur vid Mälaren

Idag sattes bygget igång av Bostad AB Mimers första kooperativa hyresrätter i kvarteret Sjöodjuret i Västerås. Sjöodjuret ligger vid Mälaren och är unikt i området genom att erbjuda kooperativa hyresrätter, en mellanform mellan traditionell hyresrätt och bostadsrätt. Idag har ca 2800 personer anmält sitt intresse för de 65 lägenheterna som beräknas vara klara för inflyttning våren 2019.

- Vi bygger en hållbar stadsdel i Kajstaden, både miljömässigt och socialt. Av 30 byggbolag valde vi ut de sex främsta företagen när vi hade markanvisning och Mimer var ett av dem. Det visar att Mimer är bland de bästa och står sig väl i konkurrensen. Det är spännande att de fokuserar på en ny boendeform och satsar mycket på social och ekologisk hållbarhet, säger Magnus Edström, ordförande i Västerås stads fastighetsnämnd.

-  För oss är det viktigt att bygga bostäder för alla västeråsare och i alla stadsdelar. Sjöodjuret med kooperativa hyresrätter är en ny produkt som vi nu sjösätter. Intresset har varit jättestort för projektet och det innan vi på allvar börjat berätta om lägenheterna, säger Mikael Källqvist, VD för Mimer.

Fakta om kvarteret Sjöodjuret
Sjöodjuret ligger i Kajstaden mellan Kokpunkten och Notudden i Västerås. I kvarteret kommer Kärnhem och Mimer bygga bostäder. Mimer kommer att bygga 65 lägenheter som upplåts som kooperativ hyresrätt.  Cirka 1 år innan inflyttning – våren 2018 – inleds arbetet med att erbjuda intresserade personer lägenheter via Mimers bostadskö. De som får lägenheter bildar sedan en ekonomisk förening som hyr huset av Mimer.

Om kooperativ hyresrätt
Kooperativ hyresrätt är en mellanform mellan traditionell hyresrätt och bostadsrätt. I en kooperativ hyresrätt hyrs lägenheten på samma villkor som en vanlig hyreslägenhet. Skillnaden är att du hyr av en ekonomisk förening, en kooperativ hyresrättsförening, i vilken du måste vara medlem. Utan ekonomisk risk har medlemmarna sedan stort inflytande på sitt boende.Den insats som betalas till den kooperativa hyresgästföreningen betalas sedan tillbaka vid en eventuell flytt.

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu