Att sommarjobba är en bra erfarenhet och start på ett kommande yrkesliv.

SummerWorks är tillbaka för att ge ungdomar en positiv erfarenhet av arbetslivet

SummerWorks är ett projekt som ger 16–17-åringar ett första jobb och en positiv bild av arbetslivet. Summer Works drivs av Bostads AB Mimer och har genom åren sysselsatt hundratals ungdomar under sommartid. Efter två års uppehåll på grund av pandemin är det dags igen. Ansökningen är öppen.

I sommar kommer 30 ungdomar få möjlighet att arbeta i tre veckor i Mimers bostadsområden. Arbetet består bland annat av att olja in utemöbler, rensa hängrännor och städa gemensamma utrymmen.

– SummerWorks är ett roligt, lärorikt och givande sommarjobb. Det som gör det unikt är att ungdomarna själva bor hos oss vilket innebär att de arbetar i sina egna bostadsområden. Det i sig ger en extra dimension på uppgiften menar Wivecka Ljungh, HR- och kvalitetschef på Mimer.

Att kunna erbjuda sysselsättning till en målgrupp som, på grund av sin unga ålder, kan ha svårt att få jobb är viktigt.

– Jag kommer själv ihåg hur roligt det var att få ett sommarjobb och hur viktigt det var för mig att få in en fot i arbetslivet. Därför känns det extra bra att vi på Mimer återigen kan börja erbjuda ungdomar sommarjobb hos oss, säger Mikael Källqvist, VD på Bostads AB Mimer.

Om SummerWorks
SummerWorks är för 16–17-åringar som bor hos Mimer. Under vecka 26–28 får de arbeta praktiskt på Mimers bostadsområden. De får även utbildning i hur arbetsmarknaden fungerar och lär sig team-building. Handledare kommer att leda arbetet. Sommarjobben söks via mimer.nu/summerworks. Ansökningsperioden pågår från 25 januari till 22 februari. Svar på ansökan går ut under april månad.