VafabMiljö, Mälarenergi och Mimer planerar att flytta ihop i samma kontorshus 2018 på Björnövägen i Västerås.

Västeråsföretagen VafabMiljö, Mälarenergi och Mimer planerar att flytta ihop 2018

Nu planeras det för att VafabMiljö flyttar in i samma hus som Mälarenergi och Mimer när det nya kontoret står klart 2018. De tre bolagen har en lång historia av gemensamma samarbetsprojekt och kommer att samverka allt mer framöver. Ett viktigt utvecklingsområde är miljövänlig och hållbar energi, från produktion, användning till återvinning. Det nya kontoret kommer att driva på det arbetet. Samtidigt ger moderna lokaler medarbetare och företag möjlighet till nya arbetssätt och ett  smart användande av gemensamma kontorsytor för t ex kundmottagning och möten.

- Vi på Mimer är glada att VafabMiljö ser samma fördelar som Mälarenergi och vi själva med ett gemensamt kontorshus. Vi har många affärsrelationer och samarbetsprojekt med varandra, och tillsammans har vi en viktig roll i utvecklingen av Västerås. Klimat, miljö och energi är bra exempel på områden där vi kommer att hitta ännu fler utvecklingsmöjligheter när vi sitter tillsammans, säger Mikael Söderberg, t f VD för Bostads AB Mimer.

Kommunalförbundet VafabMiljö är idag trångbodda och efter att ha övervägt olika alternativ har man fattat beslut om att flytta sitt huvudkontor från Gryta avfallsstation till Mimers fastighet på Björnövägen.

- Det var det bästa alternativet, inte minst ekonomiskt. Vi kan dela faciliteter som till exempel möteslokaler och bilpool. Men det handlar också om närhet och tillgänglighet för kunder, medarbetare och andra intressenter till oss. Vi ser fram emot många goda och nyttiga samarbeten med både Mimer och Mälarenergi, säger Carina Färm, VD på VafabMiljö Kommunalförbund.

Nu har också Mimers styrelse fattat ett inriktningsbeslut om den extra investering på 70 miljoner kr som behövs för att tillgodose behovet av större kontorsyta i och med att VafabMiljö flyttar in.

-  Om ett par år när det nya stationsområdet börjar ta form och Mimers kontor är klart kommer hela området upplevas helt annorlunda och innebära ett modernisering av hela stadsdelen, säger Mikael Söderberg.

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu