Äldretelefonen - för äldre som mår dåligt

Måndagen den 12 november startar den ideella föreningen Psykisk Hälsa en stödtelefon för äldre som mår psykiskt dåligt. Äldretelefonen kommer att vara bemannad vardagar kl.10-15 av specialutbildade volontärer. Den nås på telefonnumemr 020-22 22 33

Flera rapporter från bland annat Socialstyrelsen visar att äldres psykiska ohälsa är ett eftersatt område och  att depression och självmord  är vanligt bland äldre.

-          Depression är tre gånger så vanligt bland äldre personer. Detsamma gäller flera andra typer av psykisk ohälsa. Den psykiska ohälsa hos äldre är ofta ett bortglömt problem som förknippas med skamkänslor, säger Carl Von Essen som är generalsekreterare vid föreningen Psykisk Hälsa som driver Äldretelefonen.

Att må psykiskt dåligt och tappa tron på livet är något som kan drabba alla – oavsett ålder och kön. När tankarna är mörka och tunga kan ett gott samtal bli en vändpunkt. För en del kan det också ge stöd att söka mer professionell hjälp.

Det finns fortfarande mycket skam kring psykisk ohälsa som kan bidra till att människor inte vågar eller vill ta kontakt med vården. En stödtelefon bemannad av volontärer kan då vara ett första steg. Det är en medmänniska som är beredd att lyssna och ta den hjälpsökande på allvar under anonymitet.

Viktigt att poängtera är att stödtelefonen inte ersätter den professionella vården utan är ett komplement.

-          Vi erbjuder inte behandling men däremot medmänskligt stöd, vi kan ge tröst och vägledning, säger Marie-Louise Söderberg som är samordnare för Äldretelefonen.

Föreningen  Psykiska Hälsa har erfarenhet av en  liknande satsning: Föräldratelefonen 020 85 20 00, som är riktad till föräldrar och har funnits sedan 1996. Föreningen driver också den självmordspreventiva sajten Självmordsupplysningen.se.

Äldretelefonen drivs med stöd av Stockholms Stads Äldreförvaltning och Siftelsen Solstickan

För mer information:

Marie-Louise Söderberg, samordnare 070-484 03 34