Minds Självmordslinje får Arvsfondens Guldkorn

Arvsfonden utser varje år fyra ”Guldkorn”. Det är projekt som varit särskilt framgångsrika med att utveckla en projektidé, nå sin målgrupp och att trygga verksamhetens överlevnad. Mottagarna av priset får också 50.000 kr av Arvsfonden för att sprida information om verksamheten.

Motiveringen till att Minds Självmordslinje får priset är följande:

"För en person som känner sig isolerad och ensam och ser självmord som en lösning för att komma bort från sin livssituation är Självmordslinjen en livlina tillbaka från mörkret. Webben, som är bemannad dygnet runt, är unik och kommer att förändra personers liv till det bättre genom Minds kunskap och mod att bryta tabun och våga prata om självmord."

Självmordslinjen startades som en direkt följd av en tragisk händelse - den 21-årige Marcus Jannes självmord 11 oktober 2010, på webbforumet Flashback. Kort efter självmordet började Mind planera för en ny stödverksamhet för att hjälpa unga personer med självmordstankar. Med finansiering från Arvsfonden startades projektet "Självmordsupplysningen", en chattverksamhet bemannad av volontärer, som var öppen vardagar 18-22 och som pågick 2012-2015.

I oktober 2015 vidareutvecklades projektet till en dygnet-runt-verksamhet och döptes om till "Självmordslinjen". Det är Sveriges enda suicidpreventiva stödlinje som är öppen dygnet runt, och den bemannas av 250 volontärer. Under det första verksamhetsåret, fram till oktober 2016, hade Självmordslinjen tagit emot 22.300 stödjande samtal via chatt, telefon och mail.

- Det är verkligen hedrande att få Arvsfondens Guldkorn. Priset visar hur viktigt det medmänskliga stödsamtalet är för att lindra människors psykiska lidande, säger Minds generalsekreterare Carl von Essen.

- Marcus Jannes liv gick inte att rädda, men vi hoppas att Självmordslinjen kan rädda andra personers liv. Självmordslinjen kommer att bli en oumbärlig del av det svenska samhället, och det är tack vare Arvsfondens stöd, säger Carl von Essen.

För mer information kontakta generalsekreterare Carl von Essen, tel 0730-595900, carl.von.essen@mind.se eller verksamhetsansvarig Johanna Nordin, johanna.nordin@mind.se, tel 076-0000892.

• Hälsoorganisationer

• självmord
  • äldretelefonen
  • föräldratelefonen
  • insamling
  • självmordslinjen

Vi erbjuder medmänskligt stöd, sprider kunskap och bildar opinion. Våra stödverksamheter bemannas av volontärer: Självmordslinjen (tel: 90101 chatt: mind.se), Äldretelefonen (tel: 020-22 22 33) och Föräldratelefonen (tel: 020-85 20 00). Mer information på mind.se.