Nyinstiftat pris på 50 000 kronor till eldsjäl på Drömmarnas hus i Malmö

Ester Bomans stiftelse delar den 27 augusti ut ett nyinstiftat pris på 50 000 kronor. Det går till Lotta Lundgren, verksamhetsledare för Drömmarnas hus, ett kulturhus för barn och ungdomar i Stadsdelen Rosengård i Malmö.

Motiveringen lyder: "Lotta Lundgren har genom att vara den drivande gestalten i en verksamhet som tar fasta på det positiva i barns och ungdomars drömmar, kunskaper och kraft, sått ett hälsofrämjande frö i Rosengård, som sedan spritt sig till barn och ungdomar i hela regionen".

Lotta Lundgren har bl.a arbetat som dramapedagog, regissör, skådespelare, producent, utbildare och föreläsare. Hon har också suttit i Riksteaterns styrelse och i kommunfullmäktige i Malmö.

Ester Boman (1879-1947) var lärarinna och startade Tyringe helpension 1909, en internatskola för flickor. Fram till 1936 var hon sedan rektor för skolan som var starkt påverkad av Ellen Keys idéer och med en praktisk-estetisk inriktning där teater spelade en viktig roll.

I sitt testamente bestämde Ester Boman att hennes tillgångar skulle gå till en stiftelse med syfte att befrämja barns och ungdomars fysiska fostran. Stiftelsen främsta verksamhet i dag är att driva Föräldratelefonen i samverkan med Svenska Föreningen för Psykisk Hälsa, sfph, se www.sfph.se, som också förvaltar stiftelsen.

Stiftelsen har nu beslutat att dela ut ett pris till en person som verkar i Ester Bomans anda. Det kommer att fortsätta att delas ut, dock ej årligen.

Priset kommer att delas ut vid en mottagning hos Skånes landshövding Göran Tunhammar, onsdagen den 27 augusti kl. 17.00 på residenset, Stortorget 1, Malmö.

Mer information: se www.esterboman.se eller maila till info@esterboman.se

Kontakperson: Mona Danielson, ordförande Ester Bomans stiftelse, tel 070-740 21 42, Kent Hägglund, styrelseledamot Ester Bomans Stiftelse, universitetslektor Stockholms Universitet, som har doktorerat på Ester Bomans livsverk Tyringe Helpension, tel: 08-91 14 59 elt. 08-120 76 522. Ros-Mari Åkesson, Landshövdingens sekreterare tel: 040-25 20 06.

Publiceras efter 27 augusti 2008