Psykisk ohälsa, ensamhet och självmordstankar i Äldretelefonen

Under Äldretelefonens första sex månader har över 500 samtal från hela landet tagits emot. En stor andel av samtalen handlar om psykisk ohälsa och ensamhet. Många som ringer tar också upp en självmordsproblematik.

Det visar den första rapporten från Äldretelefonen, som startade i november 2012 och drivs av Föreningen Psykisk Hälsa. Stödlinjen riktar sig till äldre som mår psykisk dåligt och där ett medmänskligt stöd via telefon kan bli en vändpunkt eller ett första steg för att söka mera hjälp.

– Äldres psykiska hälsa är ett förbisett område och Äldretelefonens stöd behövs som ett komplement till annan omsorg och vård som inte alla gånger finns eller fungerar, säger Marie-Louise Söderberg, projektledare för Äldretelefonen på Föreningen Psykisk Hälsa.

Vart fjärde självmord
– Depression är dubbelt så vanligt bland äldre och vart 4:e självmord begås av en man över 65 år, säger Marie-Louise Söderberg.

– Det är inte naturligt att må dålig, vara deprimerad och vilja dö för att man är gammal. Man kan ha en god livskvalitet livet ut om man får behandling för sina psykiska problem och fysiska sjukdomar och har stöd för att kunna fortsätta att vara aktiv med sina intressen, avslutar Marie-Louise Söderberg, projektledare för Äldretelefonen på Föreningen Psykisk Hälsa.

Rapporten presenteras idag 24 maj på seminariet "Aktivt åldrande och delaktighet" som arrangeras i Stockholm av Stiftelsen Solstickan.

Mer Information
För mer information om rapporten kontakta pressansvarig:
Merja Metell Suomalainen, mobil: 070-6848550, mejl: merja.metell.s@psykiskhalsa.se

• äldretelefonen

Föreningen Psykisk Hälsa främjar den psykiska hälsan i samhället