Självmordsupplysningen - ny unik webbplats

Idag lanseras Självmordsupplysningen.se. Det är en ny suicidpreventiv webblats riktad till unga vuxna, i synnerhet män. På Självmordsupplysningen kan besökarna chatta, diskutera, maila frågor och läsa mer om självmord och psykisk hälsa. Sajten bemannas av volontärer som har fått specialutbildning i att hantera självmordsfrågor. Chatten kommer att vara öppen vardagar 19-22 och forumen vardagar 09-22.

Lanseringen sker på den internationella suicidpreventiva dagen den 10 september.

Självmord är ett stort, tabubelagt folkhälsoproblem. Det är den vanligaste dödsorsaken bland svenska män i åldern 15-44 år. Årligen är det 1500 personer som begår självmord i Sverige, vilket är ca 4 gånger mer än antalet trafikdödade. Globalt sett är det 3000 människor som tar sitt liv varje dag.

Självmordsupplysningen riktar sig i första hand till personer som mår psykiskt dåligt och kan vara självmordsnära. Andra viktiga målgrupper är anhöriga till suicidala personer och personal i skolan och vården och omsorgen.

På sajten kommer det också att finnas informationsmaterial om självmord. Adressen till sajten är sjalvmordsupplysningen.se, och facebook.com/sjalvmordsupplysningen. Nedan återfinns sajtens symbol.

Självmordsupplysningen är ett långsiktigt projekt som drivs av föreningen Psykisk Hälsa. Sajten har utvecklats i nära samarbete med Fontänhuset Sköndal och RSMH (verksamheter för unga med erfarenhet av psykisk ohälsa). Andra viktiga partners i utvecklingsarbetet har varit KI/NASP (Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention av Psykisk Ohälsa), anhörigföreningen SPES (Suicidprevention och Efterlevandestöd), S:t Lukasstiftelsen och reklambyrån Ruth. Projektet finansieras av bl a Arvsfonden och Stiftelsen Solstickan.

- Unga vistas en stor del av tiden på nätet, i synnerhet män, och självmord är en fråga som ofta diskuteras på nätet. Med Självmordsupplysningen kan vi erbjuda stöd och möjligheter att diskutera ett svårt och tabubelagt ämne, säger Carl von Essen, generalsekreterare för föreningen Psykisk Hälsa.

- Vi hoppas att så många individer och organisationer som möjligt kan hjälpa oss att sprida kunskap om sajten, så att personer som mår psykiskt dåligt kan hitta till den.

Ladda också ner Psykisk Hälsas rapport "Du är ett troll tror jag", som beskriver ett uppmärksammat självmord på Flashback i oktober 2010.

Här finns mera fakta och statistik om självmord.

För mer information kontakta Carl von Essen, mobil 0730-595900.

Föreningen Psykisk Hälsa främjar den psykiska hälsan i samhället sedan 1931. Vi ger stöd, sprider kunskap och bildar opinion genom bl a tidskriften Psykisk Hälsa.