Vilket land har bäst psykisk hälsa? Mind presenterar nytt index

Den 10 oktober - på Världsdagen för psykisk hälsa - presenterar Föreningen Mind ett nytt sätt att mäta den psykiska hälsan på nationell nivå – Mind-index.

Under närmare ett års tid har föreningen tillsammans med en brett sammansatt grupp forskare och experter utvecklat det nya indexet. Mind-index är baserat på centrala utfallsmått för den psykiska hälsan - antalet självmord och den subjektivt skattade lyckan. Indexets konstruktion möjliggör jämförelser över tid och mellan länder.

I denna första omgång har de största EU-länderna rangordnats, och indexet har jämförts med andra variabler såsom arbetslöshet, utanförskap, alkoholkonsumtionen och inkomstfördelningen i landet.

Indexet presenteras i rapporten "Hur mår Europa?" som är ett temanummer av föreningens tidning Psykisk Hälsa.  Analysen visar att i länder som har drabbats av Eurokrisen har indexvärdet – och därmed den psykiska hälsan – sjunkit på senare år. Analysen visar också på tydliga samband mellan psykisk hälsa och exempelvis inkomstfördelningen. Indexet presenteras vid en konferens på hotel Rival i Stockholm den 10 oktober.

Mind stöder människor i kris och främjar den psykiska hälsan i samhället