Mindjet ökar tvåsiffrigt i Sverige

Fortsätter satsningen i Sverige med ny nordisk kanalansvarig

Mindjet, leverantör av samarbetsverktyg för att visualisera och kommunicera idéer och information, rapporterar en tvåsiffrig procentuell ökning på den svenska marknaden det första halvåret 2012, jämfört med samma period förra året. Därmed har företagets dektopversion av programvaran MindManager nått 70 000 betalande användare i Norden. Mindjet stärker nu sitt fokus i regionen ytterligare genom rekryteringen av Frida Nystedt som nordisk kanalansvarig.

Mindjets verktyg, så som samarbets- och visualiseringsprogrammet MindManager, tillhandahåller ett intuitivt visuellt gränssnitt med kraftfulla dokumenthanterings¬möjligheter, vilket underlättar samverkan och idégenerering. Det används av både små och stora organisationer i Sverige, inklusive Volvo, Trafikverket och Setterwalls, och utnyttjas av nästan 90 procent av Sveriges största företag för att hålla samman komplexa projekt och öka både individers och teams produktivitet.

Mindjets tillväxt i Sverige följer efter strategiska investeringar i regionen och fokus från Mindjets interna säljorganisation för att stötta företagskunder och skräddarsy lösningar för deras individuella behov. Som en del av företagets satsning på den svenska marknaden har Mindjet rekryterat en ny nordisk kanalansvarig, Frida Nystedt. Frida Nystedt är ansvarig för att utveckla relationerna med Mindjets stora återförsäljarbas för att på så sätt öka försäljningen i Norden. Hon kommer närmast från Forrester Research och har arbetat mer än tio år i IT-branschen i försäljnings-, kanal- och kundansvarsroller i företag som Mimecast, Symantec och McAfee.

-    Jag är mycket glad att komma in och bygga vidare på våra redan goda relationer med kanalen i en tid då våra verktyg upptäcks av så många nya användare. Vi märker att svenskarna, i högre utsträckning än många övriga européer, är bekanta med mindmappingkonceptet, som vår programvara bygger på. Dessutom verkar våra mjukvaror passa särskilt bra i den svenska affärskulturen som främjar samverkan och informationsdelning. Många har tagit till sig vår lösning för ”collaborative work management” som vi lanserade förra året, vilket utan tvekan bidragit till ökningen 2012, säger Frida Nystedt, nordisk kanalchef på Mindjet.

I Sverige sker Mindjets försäljning helt genom distributören Trigono och ett 50-tal nordiska återförsäljare, inklusive Atea, Comparex, Dustin, Insight, Inmeta, Crayon och Realize.

–    Vi ser stor efterfrågan på hjälpmedel för att arbeta effektivare, samarbeta inom team och skapa ordning i det informationsöverflöd som råder ute i arbetslivet. Där ligger Mindjets verktyg helt rätt och våra återförsäljare är väldigt intresserade av att jobba ihop med Mindjet som marknadsledare inom effektiviseringsprogram. Med satsningen på Norden, tillsammans med mycket spännande kommande produktnyheter från Mindjet, ser vi stor potential för fortsatt tillväxt i regionen, säger Patric Jönsson, VD på distributören Trigono AB.

Framgången i Sverige följer efter att Mindjet rapporterat over 20 procents global tillväxt under förra året. Nya produktlanseringar ledde till över en miljon nya mobila användare och tog antalet betalande användare av företagets programvaror till över två miljoner.

För mer information, kontakta:
Nicola Frazer-Reid, Marketing & PR Manager
Mindjet
Tel: +44 (0)20 8231 7623
nicola.frazer-reid@mindjet.com

Malin Westlund, presskontakt
ZonePR
malin.westlund@zonepr.eu

• patric jönsson
  • trigono
  • frida nystedt
  • collaborative work management
  • samarbetsverktyg
  • projektverktyg
  • mindmap
  • mindmanager
  • mindjet

Om Mindjet

Mindjet hjälper människor att arbeta smartare, snabbare och effektivare med kraftfull programvara som gör det lättare att brainstorma, organisera information och hantera projekt, var- och närsomhelst. Mindjets interaktiva miljö använder sig av ett visuellt gränssnitt, vilket underlättar för team att leverera rätt resultat i rätt tid. 82 av de största globala företagen på Fortune-100-listan använder Mindjet i sitt arbete.
Läs mer om Mindjet på www.mindjet.com.

Följ oss på Twitter: @MindjetSE