Blogginlägg -

Nyanlänt företagande är ett av företagen som var nominerade till Årets Mångfaldssmarta Företag 2018

Det är nu tre år sedan flyktingvågen 2015. Stora delar av Sverige stod still för att ta sig an och hjälpa personerna som av olika anledningar hade flytt från sina hemländer och tagit sig hela vägen till Sverige. Kommuner, regioner, företag, ideella organisationer och privatpersoner kavlade tillsammans upp ärmarna för att hjälpa till. Ut ur detta växte flera initiativ fram, initiativ som finns kvar än idag. Ett av dem är Nyanlänt Företagande, en av de som var nominerade till MINEs pris Årets Mångfaldssmarta Företag 2018.

Hans Hallgren arbetar som projektledare för Nyanlänt Företagande som är en del av Företagarna i Mälardalen och Stockholm. De är fyra stycken som engagerat driver verksamheten framåt med en gemensam drivkraft: att ta hand om människors kapacitet.

Nyanlänt Företagande startade för att fånga upp entreprenörer bland de nyanlända och utrikesfödda och ge dem verktygen för att etablera sitt företag eller sin idé i Sverige. Hans menar att huvudmålet är att förflytta människor från en punkt till en annan för att komma till egen försörjning. Om det så blir att bli egenföretagare eller att bli anställd spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är att kunna etablera sig på den svenska arbetsmarknaden och i det svenska näringslivet på ett eller annat sätt.

Ett program består av elva träffar á tre timmar där grundläggande saker i det svenska näringslivet, som skatt, prissättning etc. tas upp. Samt tre handledarträffar per deltagare. Handledarna är engagerade personer från olika håll i näringslivet och matchas ihop med en deltagare i liknande sektor. Tvåhundra personer har gått igenom Nyanlänt Företagandes program, 12 % av dem har startat eget företag, 38% planerar att starta eget, 10% har fått anställning och 2% har börjat utbildning. Kurserna hålls på svenska med en touch av engelska –de lyfter vikten att lära sig svenska och trycker på att deltagarna ska ta fram sitt personliga ledarskap till sig själv och fokusera på att lära sig språket. Intressanta talare från organisationer, företag och egenföretagare bjuds även in för att inspirera och ge tips till deltagarna.

”Svenska systemet fungerar inte idag, personer får sitta alldeles för länge, de vill jobba och göra rätt för sig – det bromsas upp av långa processer och då blir personerna omotiverade”, menar Hans. Vi är många organisationer som tillsammans arbetar mot samma mål och tillsammans kan vi göra skillnad!

• Malmö