Pressmeddelande -

Julia Selegran vinnare av stipendium till ”London International Youth Science Forum”.

Julia Selegran ställde ut sitt gymnasiearbete i Sveriges största vetenskapsmässa och tävling för gymnasieprojekt inom naturvetenskap, teknik och matematik. Titeln på Julias arbete är "Sickle cell anemia and the protective mechanisms of the sickle cell trait against P. falciparum malaria". Gymnasiearbetet handlade alltså om en genetisk sjukdom och dess koppling till malaria.

Julia går tredje året på Minervagymnasium i Umeå. Själv säger hon följande om tävlingen och stipendiet. ”Det känns jätteroligt att det gick så bra i finalen! Hela processen har varit väldigt givande för mig. Forskning är något jag vill göra i framtiden, så att kunna få professionell feedback på mitt arbete var otroligt värdefullt. Att få åka till London i sommar är inte helt fel det heller och jag är jättetaggad! Det är härligt att man kan nå så långt med sitt gymnasiearbete tack vare dessa tävlingar och institutioner som belönar bra insatser och främjar ungas intresse för naturvetenskap. Jag hoppas att det här motiverar andra att skriva intressanta arbeten och delta i tävlingen i framtiden. Jag har lagt många timmar på mitt arbete, men det var mer än värt det i slutändan.”

London International Youth Science Forum (LIYSF)
LIYSF är ett två veckor långt vetenskapsforum på anrika Imperial college i London, 24 juli-7 aug 2019. LIYSF för samman över 450 studenter från 65 olika länder och ger en unik möjlighet att knyta nya kontakter från hela världen. Programmet täcker in en bredd av ämnen och deltagarna har möjlighet att skräddarsy innehållet efter egna intressen. Förutom många föreläsningar och seminarier av ledande forskare och studiebesök på världsledande labb och forskningsinstitut, får stipendiaterna besöka platser som Oxford, Cambridge, Stonehenge och de naturvetenskapliga museerna i London. LIYSF 2019 har temat ”Science at the Interface”. Tilldelades 3 stipendiater varav Julia Selegran var en av dessa.

Om Unga Forskare
Unga Forskare är Sveriges största ideella ungdomsorganisation med syfte att ge unga mellan 6 och 25 år förutsättningar att utveckla sitt intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Förbundet, som grundades 1977, består av 40 medlemsföreningar som organiserar 4 300 medlemmar. Unga Forskare driver ett stort antal nationella verksamheter som samlar, belyser och uppmuntrar unga i Sverige med intresse för forskning och utforskning inom naturvetenskap, teknik och matematik.
Utställningen Unga Forskare är Sveriges största vetenskapsmässa och tävling för gymnasieprojekt inom naturvetenskap, teknik och matematik.