Årets Elsa Beskow-plakett tilldelas Kristin Lidström!

Svensk biblioteksförening tillkännager idag att Kristin Lidström tilldelas årets Elsa Beskow-plakett för hennes enastående bildberättande i Kattvinden, en kuslig och svindlande vacker bildroman som hon skapat i samarbete med författaren Helena Öberg.

Priset som instiftades 1958 och delas ut av Svensk biblioteksförening, syftar till att uppmärksamma illustrationen som konstform och delas årligen ut till den bildkonstnär, »som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken«.

Juryns motivering lyder:

»I Kattvinden – illustrerad av Kristin Lidström och med text av Helena Öberg – får vi följa flickan Manda och hennes farfar mäklaren till en stor förfallen villa. Där lever det förflutna kvar; starkare än larmet från det pågående andra världskriget hörs rösterna från två lungsjuka pojkar som ödet fört samman. Genom Kristin Lidströms bilder är det som om en film tar vid, svartvit nutid blir till dåtid i färg. Husets historia berättas med poetiska bilder som på pricken fångar tidsandan och 1940-talets elegans. I det rika bildmaterialet finns även konsthistoriska nedslag med referenser och blinkningar till andra konstnärer och med starka symboliska detaljer. Färgstarka bilder flödar över uppslagen, vart och ett som ett konstverk i sig som tillsammans gör läsningen till en stark och oförglömlig upplevelse.«

Foto: Jimmy Eriksson.

*

»Kattvinden skapades utifrån idén om att berätta på ett sätt som även skulle kunna locka de mest motvilliga läsarna. Det blev en mångbottnad spökhistoria på över 350 sidor, som till stora delar består av renodlat bildberättande – en bok där man även måste läsa bilder för att förstå hela berättelsen, vid sidan av det skrivna ordet.« Mer om Kristin Lidström och arbetet med KattvindenSvensk biblioteksförenings hemsida.

*

Prisceremonin äger rum den 7 november i Stockholm.

• Design

• helena öberg
  • kattvinden
  • elsa beskow-plaketten
  • ungdomsbok
  • illustration
  • illustrationskonst
  • bildroman
  • spökhistoria
  • bildberättande
  • kristin lidström

Mirando Bok är ett litet, oberoende förlag inriktat på riktigt fina bilderböcker. Betydelsen av förlagets namn är "tittande"/"att se". Ordet kan också betyda "att undra" eller "att förundras". Just så ser målsättningen med Mirandos utgivning ut; visuellt kittlande böcker att undra och förundras över, berättelser som väcker nyfikenhet och frågor. Förlaget har funnits sedan 2013.

Jenny Franke