Världens snabbaste hissar installeras i Shanghai Tower

Världens snabbaste hissar installeras i Shanghai Tower

Mitsubishi Electric Corporation (Tokyo) meddelar att man har fått en order från Shanghai Tower Construction & Development Co, Ltd på installation av världens snabbaste hissar, en hissresa på 18 meter (eller 59 fot ) per sekund, i Shanghai Tower under uppbyggnad i Pudong-distriktet i Shanghai, Kina.

Det nuvarande hastighetsrekordet för hissar är 1010 meter per minut, vilket är cirka 16,8 meter (eller 55 fot) per sekund, enligt Guinness World Record.

Tre uppsättningar hissar kommer att åka direkt mellan det andra källarplanet och observations planet på den 119:e våningen. Med dessa tre enheter kommer Mitsubishi Electric Group leverera alla 106 hissar för Shanghai Tower, med början i höst. Den 632 meter höga skyskrapan komplex kommer att inrymma kontor, hotell, kommersiella utrymmen, konferenssalar, utställningshallar, restauranger och kultur och turism. Det väntas bli den högsta byggnaden i Kina när den är klar 2014.

Mitsubishi Electric kommer också att installera en grupp om fyra dubbeldäckarhissar som kommer att förflytta sig på rekordhastighet om 10 meter (eller 33 fot) per sekund mellan bottenvåningen och hotellobbyn på 101:e våningen. Dessutom förväntas nöd hissen, som åker mellan tredje källaren och den 121:a våningen, bli världens längsta hissresa, en sträcka på 578,5 meter.

De sju hissarna som förväntas etablera nya hastighetsrekord, kommer att införliva state-of-the-art-teknik för att garantera passagerarnas komfort i hög hastighet, såsom aktiva förflyttningsguider, snygga taktäckningar som minskar laterala vibrationer och buller, och pneumatisk styrning för att kompensera snabba förändringar i lufttrycket.
Högintensiva linor och kablar gör det möjligt för världens längsta hiss att resa över ett avstånd på mer än 500 meter. Keramiska bromsar ska öka motståndskraften mot höga temperaturer och starka stötar för maximal säkerhet och tillförlitlighet.

Alla hissar som kan färdas i hastigheter över 2,5 meter (eller 8,2 fot) per sekund kommer också att utrustas med energibesparande lösningar, så som regenerativa omvandlare och grupp-styrsystem.

"Det är en stor ära att väljas för att leverera alla hissar, inklusive ett antal rekord enheter, för den högsta byggnaden i Kina", sade Mitsuo Muneyuki, vice VD för Mitsubishi Electric, ansvarig för byggsystem. "Vi tror att detta historiska beslut återspeglar Mitsubishi Electrics globala rykte om avancerad teknik och service i världsklass."

För att möta det växande kravet på hissystem och rulltrappor för höga byggnader, utvecklar Mitsubishi Electric ständigt sina system för att ge ökad säkerhet, trygghet, komfort och hållbarhet.

För mer information besök http://www.MitsubishiElectric.com

Med 90 års erfarenhet av att förse både företag och konsumenter över hela världen med tillförlitliga och högkvalitativa produkter, är Mitsubishi Electric Corporation idag erkänt världsledande inom tillverkning, marknadsföring och försäljning av elektrisk och elektronisk utrustning inom informationshantering och kommunikation, rymdforskning och satellitkommunikation, konsumentelektronik, industriteknik, energi, transporter och utrustning till byggnader. Bolaget redovisade en koncern omsättning på 3,645.3 miljarder yen (US $ 43900000000 *) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2011. För mer information besök http://www.MitsubishiElectric.com
 * Vid en växelkurs på 83 yen till USD, den kurs som ges av Tokyo Foreign Exchange Market den 31 mars 2011