Arlanda inviger laddstolpe för eltaxi

I morse, den 2 maj, invigdes Arlandas första snabbladdningsstolpe för eltaxibilar av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, tillsammans med Swedavias vd, Torborg Chetkovich. Sveriges första eltaxi är en Mitsubishi i-MiEV från Taxi 020.
Mitsubishis elbil är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala.

– Det här är ett lysande exempel på hur olika aktörer med skilda ansvarsområden tillsammans bidrar till en bra helhet. Återigen kan transportsidan visa på de goda lösningarna istället för att som ofta vara ett klimatproblem, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Bakom Sveriges första eltaxi ligger ett samarbete mellan Taxi 020, Mitsubishi, Scandic och Swedavia. Taxibilen är en Mitsubishi i-MiEV, som rymmer fyra personer och bagage. Bilen som har en räckvidd på ca 10 mil har krocktestats med gott resultat och är lik en konventionell bil i de flesta avseenden – utom att den saknar avgasrör och avgaser.

– På Arlanda ger vi nu flygresenärerna möjlighet att få prova på hur det känns att åka med en riktig elbil, vilket vi förmodligen är  bland de första i världen med, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi Motors i Sverige.

Swedavia driver och utvecklar Sveriges 14 statligt ägda flygplatser. Företagets verksamhet ingick tidigare i Luftfartsverket, som nu ansvarar för flygtrafiktjänsten sedan Luftfartsverket delades i två delar den 1 april 2010.
Den nyinvigda laddningsstationen på Arlanda ligger i direkt anslutning till taxifickan på Terminal 5.

Miljöministern inviger eltaxibilen
I morgon, tisdag den 3 maj, inviger miljöminister Andreas Carlgren själva eltaxin. Premiärturen går klockan 14.30 från Miljödepartementet (Fredsgatan 8) till konferensen Tillståndet i Miljön, som äger rum på Rival vid Mariatorget i Stockholm.

Fakta om i-MiEV
I-MiEV är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala. Den drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och har en räckvidd på ca 10 mil på en laddning. Elmotorn har 67 hästkrafter och bilens toppfart är130 kilometeri timmen.

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har 31 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Lotta Thulin, PR/Information, Mitsubishi Motors Sverige
08-474 54 51, 070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se