Kungen av Gotland återvänder för att ta femte raka

Under allhelgonahelgen, den 6 november, körs världens största endurotävling, Gotland Grand National. En av de stora förhandsfavoriterna är Mitsubishi-fantasten, Mats ”Lappen” Nilsson. Han har vunnit tävlingen de fyra senaste åren och totalt inte mindre än sju gånger.

– Jag har tränat hårt och ligger bra i fas inför Grand National på lördag. Förberedelserna har gått enligt plan och tack vare min rutin har jag goda möjligheter att ta min femte raka seger, säger Mats ”Lappen” Nilsson.

Mats ”Lappen” Nilsson är Sveriges mest meriterade motocross- och enduroförare. Han har vunnit Gotland Grand National de fyra senaste åren och totalt sju gånger, ett svårslaget rekord.

– Gotland Grand National brukar vara en riktig folkfest. Publiken får se en av årets geggigaste och hårdaste tävlingar där motorcyklarna och förarnas uthållighet verkligen sätts på prov. Eftersom våra bilar är slitstarka och riktar sig till en aktiv målgrupp har vi valt att samarbeta med Mats Nilsson i hans jakt på ännu fler segrar, säger Niclas Larsered, marknadschef på Mitsubishi Motors i Sverige, som själv också har kört Grand National fem gånger.

Mats ”Lappen” Nilssons hittills mest framgångsrika år är 2006. Då tog han dubbelt SM-guld i motocross samt vann Ränneslättsloppet, Gotland Grand National och Novemberkåsan. Ingen annan förare har någonsin vunnit alla titlar samma år. Bland hans meriter ingår:

• Två VM-guld i Veterans Motocross World Cup (2010, 2009).
  • Åtta SM-guld i motocross (2008 MX1 och MX3, 2007 MX2, 2007 MX3, 2006 MX1, 2006 MX3, 1998, 1996 125cc).
  • Sju segrar i Gotland Grand National (2009, 2008, 2007, 2006, 2004, 2002, 1997).
  • Sju segrar i Ränneslättsloppet (2010, 2007, 2006, 2005, 2004, 2002, 1998).
  • Tre segrar i Novemberkåsan (2006, 2005, 2004).
  • Två SM-guld i Enduro (2005, 2003).

Fakta om Gotland Grand National
Gotland Grand National kördes för första gången 1984 och från år 2000 har det varit över två tusen anmälda förare varje år. Tävlingen betraktas som världens största endurotävling som körs under en och samma dag. Tävlingen är uppdelad i nio klasser och varje klass kör tre timmar var. Banan ligger på Tofta skjutfält, mellan Visby och Klintehamn och är 22 kilometer lång. Totalt arbetar nästan 900 funktionärer från 23 idrottsföreningar på Gotland.

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har 29 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Niclas Larsered, Marknadschef, Mitsubishi Motors Sverige
08-474 54 44, 070-624 54 11 eller niclas.larsered@mitsubishimotors.se