Mitsubishi är ute och cyklar

Mitsubishi inleder ett samarbete med Sweden Mountainbike och Långloppscupen i mountainbike. Partnerskapet innebär att Cupen byter namn till Mitsubishi MTB Challenge. Cupen består av sju deltävlingar runt om i Sverige. Säsongen inleds söndag 15 maj med Billingeracet i Skövde.

– Långloppscupens deltagare består av aktiva människor som värdesätter kvalitet, funktion och användbarhet och är beredda att satsa lite mer. Eftersom det ligger i linje med Mitsubishis värderingar och egenskaper känns de som en naturlig partner. Vi välkomnar stolt Mitsubishi till en spännande och utmanande miljö, lite på sidan om vägen, säger Lasse Strand, samordnare på Sweden Mountainbike.

För landets alla MTB-cyklister utgör Mitsubishi MTB Challenges sju evenemang några av säsongens absoluta höjdpunkter, oavsett ålder, nivå och inställning. För många är långlopp inspirerande utmaningar och styrkeprov. För andra handlar det mer om spännande upplevelser och årligt återkommande, färgglada och folkliga cykelfester.

– Samarbetet kring Långloppscupen i Mountainbike bygger på att många av våra bilköpare är aktiva människor, som inte bara uppskattar sin bil utan även brinner för sin hobby, som ofta är motions- eller sportinriktad, säger Niclas Larsered, marknadschef på Mitsubishi Motors Sverige, som själv kommer att cykla Mitsubishi MTB Challenge i år.

Cykling är hett
– Mountainbike och cykel är en av de starkast växande sporterna i hela världen just nu. Enligt en undersökning som Riksidrottsförbundet nyligen publicerade hamnade cykelsporten i topp även i Sverige, strax bakom löpning och styrketräning, som en av de vanligaste motionsformerna. Intresset för motionstävlingarna som ingår i Långloppscupen och CykelVasan ökar enormt, säger Andreas Danielsson på Sweden Mountainbike.

– Genom vårt nya samarbete med Sweden Mountainbike vill vi också uppmuntra till en sundare livsstil där motion blir en naturlig och rolig del. Och ju roligare man har när man motionerar, desto lättare blir det, säger Niclas Larsered, marknadschef på Mitsubishi Motors Sverige.

Sju deltävlingar runt om i landet
Mitsubishi MTB Challenge består av sju deltävlingar från Skövde i söder till Rättvik i norr:

•  Billingeracet, den 15 maj i Skövde
  •  Lida Loop, den 12 juni i Stockholm
  •  Ränneslättsturen, den 3 juli i Eksjö
  •  Mörksuggejakten, den 10 juli i Rättvik
  •  Engelbrektsturen, den 31 juli i Norberg
  •  Finnmarksturen, den 27 augusti i Ludvika
  •  Bockstensturen, den 3 september i Varberg

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har 31 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige. www.mitsubishomotors.se

Fakta om Sweden Mountainbike