Mitsubishi kör upp två elbilar på Pikes Peak

Mitsubishi siktar på att vinna elbils­klassen i den legendariska höghöjds­tävlingen Pikes Peak i USA. När starten går står både den nya tävlings­versionen i-MiEV Evolution och en standardversion av elbilen i-MiEV på startlinjen. Tävlingarna hålls i Colorado i USA mellan den 3 och 8 juli, 2012.

I-MiEV Evolution är i stort sett gjord med samma komponenter som en serietillverkad i-MiEV. Den stora skillnaden är att i-MiEV Evolution är fyrhjulsdriven och utrustad med tre motorer på totalt 326 hästrafter. Bilen har byggts för att visa Mitsubishi Motors försprång inom elbilsutveckling och företagets avancerade elbilsteknik. Den nyutvecklade i-MiEV Evolution och data från mätningar under tävlingen kommer att användas för att öka hållbarhet och tillförlitlighet i kommande elbilar och laddhybrider.

Erfarna tävlingsförare
Mitsubishis i-MiEV Evolution körs av den legendariska racerföraren Hiroshi Masuoka. Han har tidigare kört Dakarrallyt 21 gånger och vunnit tävlingen både 2002 och 2003 med en Mitsubishi Pajero.
Standardversionen av elbilen i-MiEV körs av den amerikanska off-road racingföraren Beccy Gordon, som tidigare vunnit Score International Off-Road Racing Series.

Backtävlingen Pikes Peak Hill International Climb är en av de äldsta motortävlingarna i USA. Den kördes för första gången 1916 och är en årlig bil- och motorcykeltävling som går uppför det branta berget Pikes Peak i Colorado. Tävlingen kallas också "Race to the Clouds" och startar på 2 860 meter över havet. Målgången sker på bergets topp, som ligger nästan 1 500 meter högre upp, på 4 300 meters höjd. Under de 20 kilometrarna upp till toppen har bilarna tagit 156 kurvor och kört i en genomsnittlig lutning på sju grader. Karta och mer fakta finns på: http://director.usacracing.com/ppihc/files/pdfs/2012%20PPIHC%20Map.pdf

Sveriges längsta bilgaranti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil och ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar. (Gäller inte Lancer Evolution.)

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 110 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Lotta Thulin, PR/Information, Mitsubishi Motors Sverige
08-474 54 51, 070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se