Mitsubishi laddar upp på McDonald´s inför Almedalen

"Full tank och en Big Mac, tack!" Så kan det snart låta när kunderna besöker McDonald's. Vid världspremiären i går av restaurang-kedjans första laddningsstolpe deltog Mitsubishis nya elbil, i MiEV, företagets vd, Thomas Holm samt Stockholms miljö- och trafikborgarråd, Ulla Hamilton. Mitsubishis elbil har precis börjat säljas i Japan och kommer till Sverige till hösten 2010.

- Eftersom vi blir den första stora biltillverkaren i världen som erbjuder serietillverkade elbilar är satsningar på infrastruktur som gör det lätt för elbilsägarna att ladda upp sin elbil naturligtvis en viktig fråga för oss, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi Motors i Sverige.

I går tankades för första gången i världen elbilar på McDonald's. Laddstationen på McDonald's Lindvreten i Skärholmen är ett pilotprojekt som ska utvärderas samtidigt som fler orter som kan vara aktuella för laddstationer identifieras.

- Genom att vara med i ett tidigt skede och bidra till att grön innovation testas och utvärderas, kan arbetet med en konsumentanpassad infrastruktur för laddning gå hand i hand med elbilsutvecklingen. Eftersom Mitsubishi är pionjärer på elbilsområdet är deras visioner för framtiden naturligtvis intressanta för oss, säger Petra Dahlman, CSR- och hållbarhetsansvarig på Svenska McDonald's.

Mitsubishi tar i MiEV till Almedalen för exklusiva provkörningar
Efter uppladdningen på McDonald's reser i MiEV:n till Almedalen. Där finns det möjlighet för ackrediterade journalister och politiker att bekanta sig med elbilen och att provköra den.
Mitsubishis monter ligger i hamnen, mellan fartyget Sigyn och småbåtshamnen.
-Förhandsbokning av provkörning med Mitsubishis elbil, i MiEV, kontakta Lotta Thulin på 0705-806 806 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se.

-Inbjudan till elbilseminarium: Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige, talar om elbilar, infrastruktur och vilka statliga incitament som behövs för att Sverige ska få en grönare bilflotta vid seminariet "Är elbilar lösningen på trafikens miljöproblem?". Seminariet äger rum tisdagen den 30/6 2009, klockan 15:00-17:00 vid Högskolan i Visby, Cramérgatan 3, Sal B25 och arrangeras av Bil Sweden.

-Inbjudan till miljöbilsmingel (med Mitsubishis elbil): Tisdag den 30/6 2009, klockan 17:00-19:00, "Hur kan miljöbilar bidra till att klimatmålen uppnås?", Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan, lokal: Lounge & Lye. Arrangör: Bil Sweden.

i MiEV blir den första fyrsitsiga el-bilen som serietillverkas i större skala. Den drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och kan köras upp till cirka 14 mil på en laddning. Toppfart är 130 kilometer i timmen. Ett av de första exemplaren av i MiEV finns i Sverige fram till den 27 juli.

Ulla Hamilton provkör i MiEV
Så här såg det ut när Ulla Hamilton provkörde i MiEV:n under våren: http://ullahamilton.se/2009/
05/05/elbilarna-kommer/ eller http://www.youtube.com/watch?v=UfNhuqIvETk

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har 29 anställda och ett nätverk av 50 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Lotta Thulin, PR/Information, Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden AB
08-474 54 51, 0705-806 806 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se