Mitsubishi Motors på Detroit Motor Show 2008

Mitsubishi Motors Corporation och Mitsubishi Motors North America Inc ger en global premiär för konceptbilen MITSUBISHI Concept-RA* under 2008 års North American International Auto Show (motormässan i Detroit). MITSUBISHI Concept-RA är ett sportcoupékoncept som förenar en passion för dynamisk och spännande körning med en ökad miljömedvetenhet genom en ren och effektiv drivlina. MITSUBISHI Concept-RA pekar på det faktum att hisnande prestanda och miljövänlighet inte nödvändigtvis utesluter varandra. Bilen är utrustad med ett kontrollsystem för fordonsdynamik – S-AWC – och den halvautomatiska växellådan Twin Clutch SST, som också sitter i Lancer Evolution. Den drivs av en ny, kraftfull och högeffektiv ren dieselmotor och har en aluminiumkaross som minskar vikten. I MMC-montern på Detroits motormässa visas också två nytillskott i Lancer-serien. För den amerikanska marknaden får Lancersedanen med 2,0 liter sällskap av en ny 2,4-liters DOHC MIVEC-motor, och till sommaren kommer även en Lancer Ralliart. Den senare drivs av en ny fyrcylindrig 2,0-liters MIVEC turbomotor som utvecklar 177 kW och 343 Nm. Modellen Lancer Ralliart är en uppgradering som är tänkt att stärka Lancerfamiljens sportidentitet (Lancer, Lancer Ralliart, och Lancer Evolution) genom utmanande formgivningsgrepp och körprestanda som överbryggar klyftan mellan Lancer och Lancer Evolution. Lancer Ralliart drivs av en ny 2,0-liters DOHC MIVEC intercooler/turbomotor som utvecklar en högsta uteffekt på 240 PS. Motorn är sammankopplad med Mitsubishis halvautomatiska växellåda Twin Clutch SST, som ger en högeffektiv kraftöverföring och utökar bilens sportiga köregenskaper med en blixtsnabb och silkeslen växling. Lancert Ralliart kännetecknas av en mer aggressiv formgivning med exklusiv design av främre stötfångaren, bakkåpa, dubbla ljuddämpare och ett insug i motorhuven av lättviktigt aluminium som förser turbon med kylluft. * Road Alive För mer information, kontakta: Lotta Thulin, PR/Information, SC Auto Sweden AB Tel 08-474 54 51 E:post: lotta.thulin@mitsubishimotors.se www.mitsubishimotors.se

• Biltrafik