Mitsubishi visar framtidens miljöbilar i Genéve

På bilsalongen i Genève är det världs­premiär för två nya konceptbilar från Mitsubishi. I konceptbilen Concept GR‑HEV (Grand Runner-HEV) visas en vision av hur en pickup skulle kunna se ut i framtiden, både i fråga om design och teknik. I konceptbilen Concept CA-MiEV demonstrerar Mitsubishi en rad framtida tekniker som kan komma att introduceras i bilarna på sikt. Bilarna presenteras för första gången vid en presskonferens på pressdagen den 5 mars, klockan 08:15, i hall 1, monter 1223.

– I Genève visar vi vår vision av framtidens el- och hybridbilar. De nya konceptbilarna har en mjukare och lite emotionellare framtoning, samtidigt som de är konstruerade för en framtida ännu mer avancerad el- och hybridteknik. De nya konceptbilarna är en fortsättning på den tekniska utveckling som ligger till grund för vår nya plug-in hybrid, Outlander PHEV som kommer till Sverige i sommar, säger Magnus Monié, vd för Mitsubishi Motors i Sverige.

Concept GR-HEV –Sport Utility Hybrid Truck
Concept GR-HEV är designstudie som visar hur en framtida version av hur en pickup skulle kunna se ut. Konceptbilen baseras på en ny hybridteknik som består av en dieselmotor och elmotorer. Den nya dieselhybridtekniken lämpar sig bra för bilar som ofta körs med tung last, som pickuper. Bilen är konstant fyrhjulsdriven och planeras inte släppa ut mer än 149 gram koldioxid per kilometer, vilket är långt under genomsnittet i klassen. Dagens pickup Mitsubishi L200 är en fyrhjulsdriven pickup som introducerades i slutet av 80-talet och har varit en av mest populära bilarna i segmentet under de senaste åren.

Concept CA-MiEV
Concept CA-MiEV är en vision över den kommande generationens elbilar. Bakom utvecklingen ligger bland annat utvärderingar från kunder som kört elbilen i‑MiEV under de tre åren som bilen har funnits. Tack vare ny batteriteknik, utvecklad drivlina, viktreducering och avan­cerad aerodynamik ska den nya elbilen kunna köras i upp till 30 mil. Bilen är även tänkt att kunna laddas trådlöst.

8 års garanti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Den långa garantin ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar (förutom Lancer Evolution).

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska
huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 75 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se och på www.mitsubishibloggen.se.

Anders Erngren, produktchef, Mitsubishi Motors Sverige
070-265 86 42 eller anders.erngren@mitsubishimotors.se