Nya Plug-In Hybrider visas i Genéve

Mitsubishi Concept XR-PHEV visas tillsammans med Concept AR och Concept GC-PHEV för första gången i Europa på Genéve salongen.

Concept  XR-PHEV
Mitsubishi Concept XR-PHEV är en lätt kompakt crossover med Plug-In Hybrid teknik. En smart kombination av ingenjörskonst, låg miljöpåverkan och dynamisk design med sportig körglädje.

Den nya fronten som är Mitsubishis nya visuella identitet, kommer att införas stegvis de kommande åren på samtliga crossover och SUV:ar med start på dessa tre konceptbilar.
Inredningen har en cockpit inspirerad utformning för att stimulera sportig körning.
Förarsätet skiljer sig från övriga säten då den koordineras med den externa färgen på bilen.

Taket består av solceller som laddar och fungerar som en hjälp åt batteriet. På bakkanten av taket sitter en variabel spoiler som kan justeras och anpassas för olika körförhållanden för att optimera bränsleförbrukning och väghållning.

Den framhjulsdrivna bilen har en turboladdad 3-cylindrig motor på 1.1 liter. Precis som på Outlander Plug-In Hybrid kan man köra bilen i tre olika lägen, EL-läge, Serie Hybrid-läge eller Parallell Hybrid-läge.

Säkerhetssytem
• Pedestrian Collision Mitigating Auto-braking (kamera och radarsystem informerar föraren om gående framför bilen. Systemet kan också bromsa bilen automatiskt vid behov)
• Rearward Blind Spot Vehicle Warning System (varnar föraren om bilar som befinner sig i ”döda vinkeln” och även andra föremål bakom bilen i samband med backning.
• Driving Safety Support System (kommunikation mellan bil och infrastruktur. Informerar föraren om trafiksignaler, gående och cyklister vid vägkorsningar)
• Auto Hi-beam (automatisk avbländning av helljuset)
• Unintentional Vehicle Move Off Control (kamera i fronten som håller koll på ev. föremål framför bilen och förhindrar föraren att av misstag köra på dessa)
• Forward Collision Mitigation Braking (FCM) (varnar om fara för kollision föreligger och bromsar bilen automatiskt vid behov)
• Lane Departure Warning (LDW) (varnar om sidolinjerna på vägen bryts utan att blinkers används)
• Adaptive Cruise Control (ACC) (farthållare anpassar hastigheten om framförvarande bil kör långsammare än inställd hastighet)

Concept GC-PHEV
Nästa generations fullstora SUV med Plug-In Hybrid teknik heter Concept GC-PHEV. Bilen är utrustad med en 3 liters V6 motor med konstant fyrhjulsdrift och en 8-växlad automatlåda.  Förutom de unika köregenskaper som en fullstor SUV har med dess terrängegenskaper, är den även utrustad med den senaste och effektivaste miljöprestandan. Målsättningen är ett koldioxidutsläpp på under 100g/km.

Precis som på övriga Mitsubishis modeller med plug-in hybrid teknik väljer systemet automatiskt mellan de tre olika körlägena (EL-läge, Serie hybrid-läge, parallell hybrid-läge) beroende av körförhållanden, återstående batterikapacitet samt andra påverkande faktorer.

Bilen är utrustad med framtidens informationsteknik samt säkerhetssystem för att underlätta för föraren. I mitten av bilen finns en informationsdisplay i form av en pekskärm med tillgång till internet, kartor och underhållning för passagerarna mm.

I vindrutan projiceras viktig information som hastighet, varningssystem och trafikinformation, vägskyltar mm.

Säkerhetssystem
• Adaptive Cruise Control
• Lane Keep Assist
• Adaptive headlamps
• Pedestrian Collision Mitigation System Auto-braking
• Rearward Blind Spot Vechicle Warning
• Driving Safety Support System
• Unintentional Vechicle Move Off Control
• Drive Monitor

Concept AR
Mitsubishi Concept AR är nästa generations MPV som kombinerar det stora och generösa utrymmet med hybrid teknik. Kompakta yttermått och flexibla lösningar ger gott om plats för sex personer.

Bilen är utrustad med en 3-cylindrig turbomatad motor på 1.1 liter med den senaste bränslesnåla tekniken i form av en mild hybrid som hjälper till att starta motorn samt vid acceleration. Resultatet blir en lägre bränsleförbrukning och en minimering av koldioxidutsläpp.

Säkerhetssystem
• Adaptive Cruise Control
• Rearward Blind Spot Vehicle Warning
• Driving Safety Support System
• Unintentional Vechicle Move Off Control
• Auto Hi-Beam
• Forward Collission Mitigation Braking
• Lane Departure Warning

För fler bilder: www.mitsubishi-motors-at-2014-geneva-motor-show.com
_______________________________________________________________________

Åtta års garanti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Den långa garantin ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar.

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.
Mer information finns på www.mitsubishimotors.se

Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors Sverige 070-580 6806 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se
Anders Erngren, produktchef Mitsubishi Motors Sverige, 070-265 8642 eller
anders.erngren@mitsubishimotors.se

MMC Bilar Sverige AB är generalagent för Mitsubishi Motors personbilar och lätta lastbilar i Sverige. Mitsubishi är Japans äldsta biltillverkare och firade 90 år 2007. Huvudkontoret med 31 anställda, finns i Sollentuna utanför Stockholm. Cirka 73 återförsäljare och närmare 100 auktoriserade verkstäder finns runt om i landet.