Räddningstjänsten väljer Mitsubishi

Räddningstjänsten Väst uppgraderar sin bilflotta med ytterligare sex Mitsubishi L200. Genom satsningen på fler pickuper når de olycksplatser och bränder snabbare och kan starta insatsarbetet tidigare, vilket kan spara liv. Totalt har Räddningstjänsten Väst nu tio stycken L200 som används i räddningsarbetet. Bakom valet av L200 ligger stor lastförmåga, plats för fem personer, fyrhjulsdrift samt bilarnas kvalitet och driftsäkerhet.

– Genom att använda pickuper spar vi värdefull tid och kan snabbt vara på plats för att starta
räddningsarbetet vid olyckor och bränder, där varje minut kan vara avgörande. Vi har valt Mitsubishi L200 för att den har en bra lastförmåga, plats för fem personer, hög driftsäkerhet och god kvalitet. Bilen passar också bra att modifiera efter de specialbehov som vi har i räddningstjänsten, som för brandutryckningar, räddningsinsatser och sjukvårdsuppdrag, säger Pelle Karlsson, verksamhetsledare vid Räddningstjänsten Väst.

På liv och död
Ett av Räddningstjänsten Västs övergripande uppdrag är att korta så kallade responstider vid olyckor och oönskade händelser. Användningsområdet för fordonen är FIP, det vill säga första insats person. Det kan innebära räddningsarbete vid bränder, olyckor och andra faror, för att hindra och begränsa skador på människor, egendom eller miljö.

Stark och säker
Mitsubishi L200 är en stark och säker pickup med antisladdsystem, elektronisk bromskraftsfördelning, fyra krockkuddar, två krockgardiner (Double Cab) och 178 hästkrafter.Pickupen finns i två utföranden, Double Cab med fyra dörrar och fem sittplatser samt Club Cab med två dörrar och fyra sittplatser. Räddningstjänsten Väst har köpt bilarna från Fribrocks i Ängelholm.

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska
huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 75 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se och på www.mitsubishibloggen.se.

Pelle Karlsson, verksamhetsledare fordon/material, Räddningstjänsten Väst,
070-381 73 31
Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors Sverige 070-580 68 06 eller
lotta.thulin@mitsubishimotors.se

MMC Bilar Sverige AB är generalagent för Mitsubishi Motors personbilar och lätta lastbilar i Sverige. Mitsubishi är Japans äldsta biltillverkare och firade 90 år 2007. Huvudkontoret med 31 anställda, finns i Sollentuna utanför Stockholm. Cirka 70 återförsäljare och närmare 100 auktoriserade verkstäder finns runt om i landet.