Ramona till Tyskland i ny bil

Nu på fredag den 24 augusti drar årets tyska VM-rally igång. För Ramona Karlsson och kartläsaren Miriam Walfridsson blir det deras första rallytävling på asfaltväg och teamets fjärde VM deltävling i PWRC-klassen i år. Rallyt startar på fredag förmiddag och avslutas på söndag eftermiddag. Ramona och Miriam är Sveriges första kvinnliga team som kör rally-VM någonsin och det enda i årets rally-VM.

– I Nya Zeeland kändes det som att vi var på väg mot en ganska säker andraplats när vår bil olyckligtvis brann upp, vilket tyvärr kan hända i rallysammanhang. Men med hjälp av Mitsubishi Motors i Sverige kunde vi ordna fram en ny bil, och vi har nu haft relativt gott om tid att förbereda oss inför rallyt i Tyskland, säger Ramona Karlsson, Sveriges främsta kvinnliga rallyförare.

Det tyska VM-rallyt är tufft, tekniskt krävande och utslagsgivande. En stor del av sträckorna går i bergen, har många kurvor och svåra hårnålar.

– Jämfört med grus är det ännu viktigare att på asfalt hitta linjen och ligga rätt i kurvorna. Grus är mer förlåtande och det går att ställa bilen i kurvorna på sätt som det inte gör på asfalt. Det är svårt att säga hur våra chanser ser ut i relation till de andra, mer rutinerade förarna eftersom det är ett nytt underlag för oss. Vi är nu på banan igen och än mer laddade efter tätkänningen i Nya Zeeland, säger Miriam Walfridsson, kartläsare.

När teamet bröt i Nya Zeeland låg de på andra plats med bara några få delsträckor kvar. Sedan dess de ägnat en stor del av tiden åt att tillsammans med Mitsubishi ta fram en ny bil så att de kan fortsätta rallysäsongen.

– Den nya bilen är i stort sett identisk med den tidigare. Det är den bästa bilen att tävla med i vår klass tycker vi, och det kommer att behövas eftersom konkurrensen är stenhård och alla de bästa förarna är med och tävlar. Vi har lite lägre målsättning i Tyskland än tidigare och hoppas kunna nå en femteplats totalt eftersom vi är ovana med underlaget, säger Ramona Karlsson.

Sveriges längsta bilgaranti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil och ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar (förutom Lancer Evolution).

Fakta om Mitsubishi Motors
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 79 åter¬försäljare och 110 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se och på www.mitsubishibloggen.se

Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors
070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se