Revanschsugen Ramona laddar om för Nya Zeeland

Sent på kvällen den 21 juni, dagen före midsommarafton, går starten för Ramona Karlssons tredje VM-deltävling. Hon och hennes kartläsare Miriam Walfridsson kör då första etappen i Nya Zeelands VM-rally. Karaktären på banan och underlaget påminner mycket om svenska förhållanden som de är vana vid. Första etappen startar klockan 22:28 (21 juni) svensk tid (8:28, 22 juni, lokal tid). Ramona och Miriam är Sveriges första kvinnliga ekipage som kör rally-VM någonsin.

– Vi började förberedelserna redan i Sverige genom att vända på dygnet, titta på filmer från delsträckorna och gå igenom alla kartor. Nu, sen vi kom ner hit, har vi också noga studerat och kört igenom alla delsträckorna i rallyt. Vi får också bra stöd och support från Mitsubishis största återförsäljare på Nya Zeeland, säger Ramona Karlsson, Sveriges främsta kvinnliga rallyförare.

Ramona kör den senaste versionen av Mitsubishi Lancer Evolution. Bilen har utrustats med en ny motor, som monterats in på Nya Zeeland, eftersom oljekylaren i den gamla gick sönder efter en avåkning under det förra rallyt i Argentina.

– Vi tror att vi har en bra chans eftersom de flesta sträckorna består av riktigt fina grusvägar som passar oss bra eftersom de bitvis påminner om vägarna som vi är vana vid i Sverige. Dessutom går många av sträckorna på snabba vägar vilket gynnar oss eftersom Mitsubishi Lancer Evolution har riktigt bra effekt i motorn, säger Ramona Karlsson.

Det nya zeeländska rallyt startar på natten mot midsommarafton och pågår fram till söndag den 24 juni.

– Konkurrensen kommer att vara stenhård och det är många bra lokala förare som också är med och tävlar. Kommer vi i mål i topp fem är vi nöjda, säger Ramona Karlsson, Sveriges främsta kvinnliga rallyförare.

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 79 återförsäljare och 110 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på: www.mitsubishimotors.se

Sveriges längsta bilgaranti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil och ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar (förutom Lancer Evolution).

Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors
070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se