Tack för i år och glad sommar från Mitt Liv!

Tack för i år och glad sommar från Mitt Liv!

"Med mod i hjärtat klarar du allt du vill" sa Mio min Mios fader konungen till Mio då han skulle rida för första gången på sin häst. Vi kan bara hålla med. Det krävs ett stort mod att vilja påverka och vara med i förändring, vara proaktiv och inte bara se på. För det ska våra mentorer, deltagare och företag vara stolta. Vi ser inte bara på, vi bidrar och gör något viktigt tillsammans.

Mycket har hänt detta året. Beviset på det var väl ändå vinsten vi drog hem i London för en vecka sedan "Mitt Liv - Sveriges Bästa Sociala Entreprenör". Bland många fantastiska saker var att Mitt Livs logga kommer att finnas på Ben & Jerry´s glasspaket i Sverige och ytterligare 8 länder under nästa år. Beviset att det hänt mycket är också de möjligheter som deltagarna i Mitt Livs Chans fått samt möjligheten att på olika sätt stötta och öka kunskapen i frågan hos våra samarbetsorganisationer/partners. Alla de workshops/föreläsningar & utbildningar som vi hållit i år har varit minst lika lärorika för oss internt. Det ser väldigt olika ut vad gäller behov och efterfrågan hos våra företag/organisationer och detta vill vi möta med rätt kompetens.

Därför fördjupar vi nu vår egen kompetens på olika områden. Vi kommer att berätta mer om de områdena i augusti, men kan redan nu avslöja att utbildningarna som våra organisationer efterfrågar handlar om HR, Talent Management/ledarskap, attityder/fördomar/organisationskultur och strategiarbete. Det finns också en efterfrågan på kunskap om hållbart företagande och inte minst ökad kunskap om hur världen förändras och därmed Sverige. Hur möter vi förändringarna, vad ställer det för krav på framtida arbetsgivare? Håll utkik.

Årets Mitt livs Chans är nu avslutat. Med pompa och ståt avslutade vi med vår årliga examensmiddag. 100 gäster samlades i Stockholm och integrationsminister Erik Ullenhag gästade oss. Motsvarande härlig middag avslutade programmet i Göteborg. Både mentorer och deltagare diplomerades. Men för oss på Mitt Liv är inget arbete avslutat. Vi är nu i full gång med planering inför höstens start. Ingen av er har säkert undgått att vi har rekord antal sökande till deltagarprogrammet och nu behövs mentorer (främst i Stockholm). Nya samarbetsorganisationer är på gång och senast in är mentorer från Sveriges Radio, Siemens och Försvarsmakten. Sprid gärna möjligheten på din arbetsplats och ansök direkt via länken:http://mittliv.com/naringsliv-organisationer/mentorutbildning-bli-mentor/ansokningshandlingar/

Programmet Mitt Livs Chans växer samtidigt som efterfrågan på utbildningar och aktiviteter kopplat till mångfald har ökat enormt detta året. Därmed behöver vi förstärkning och vi ser fram emot att berätta mer om nya kollegan till oss efter sommaren!

En sak kan ni som samarbetar med oss vara säkra på - vi på Mitt Liv har mod i hjärtat!

Tack alla för ett fantastiskt år att minnas, nästa år ska bli ännu bättre!