Per Matses, vice vd, CFO och tf HR-chef på Sveaskog

Sveaskog inleder samarbete för ökad mångfald med Mitt Liv

Mitt Liv och Sveaskog inleder ett samarbete för ökad mångfald och inkludering. Samarbetet är en av flera åtgärder och aktiviteter som Sveaskog har tagit för att nå målet om jämnare könsfördelning och ökad andel medarbetare med utländsk bakgrund.

—  Sveaskog ska visa vägen till ett hållbart samhälle. Det innebär bland annat att vi ska vara ett föredöme och arbeta aktivt med jämställdhet och för ökad mångfald och inkludering. Mitt Liv är en mångsidig partner för Sveaskog i det fortsatta mångfaldsarbetet, säger vice vd, CFO och tf HR-chef Per Matses.

— Jätteroligt att välkomna Sveaskog i Mitt Livs partnernätverk! Sveaskog har jobbat hårt med jämställdhetsfrågorna och går nu in för mångfaldsarbetet på bred front, alla perspektiven. Vi ser fram emot ömsesidig erfarenhetsutväxling framöver, säger Karin Bristedt, VD på Mitt Liv.

Genom partnerskapet med Mitt Liv har medarbetare på Sveaskog möjlighet att vara mentor i Mitt Livs Chans, ett mentorprogram som riktar sig till utländska akademiker som vill komma in på den svenska arbetsmarknaden. Mitt Liv kommer även att leda utbildning/workshop i inkludering och mångfald för bland annat koncernledningen. Eftersom det är viktigt att Sveaskogs framtida ledare har mångfaldskompetens kommer mentorprogrammet Mitt Livs Chans att vara en del i Sveaskogs talangprogram.

Några av Sveaskog medarbetare är mentorer i programmet som startade i slutet av januari. Under en termin får mentorerna möjlighet att coacha och guida utländska akademiker i deras jobbsökningsprocess.

—  Jag har tidigare varit mentor och har bara positiva erfarenheter av detta. Det känns stimulerande att kunna vara ett stöd för en person som är i början av sitt arbetsliv och där jag kan dela med mig av mina erfarenheter. Samtidigt får jag träffa en ny person som säkert kan lära mig en hel del också, säger Per Matses om hur han ser på sitt deltagande i mentorprogrammet.

Fakta om Sveaskog

Sveaskog är Sveriges största skogsägare – vi äger 14 % av Sveriges skogar och har i medeltal 840 medarbetare verksamma runt om i landet. Svenska staten är vår ägare. Att sköta Sveriges skogar är ett stort ansvar. Utöver vår kärnverksamhet – som är att bruka skogen och sälja timmer, massaved och biobränsle – består vårt arbete av flera aspekter som tillsammans får skogen och Sverige att växa. Läs mer www.sveaskog.se

Fakta om Mitt Liv

Mitt Liv är ett socialt företag som arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. Genom mentorskap, utbildning och vidgade kontaktnät vill vi öppna dörrar för personer med utländsk bakgrund. Mitt Liv arbetar också med företag och organisationer som aktivt vill arbeta med mångfaldsfrågor. Läs mer på www.mittliv.com