Fullspäckat program när Vatten Avlopp Kretslopp kommer till Sundsvall

Fullspäckat program när Vatten Avlopp Kretslopp kommer till Sundsvall

Den 13-14 mars hålls konferensen Vatten Avlopp Kretslopp, VAK, på Södra berget i Sundsvall. VAK-konferensen är en mötesplats där tjänstemän, konsulter, teknikleverantörer och branschexperter träffas för att få inspiration och inhämta de senaste forskningsresultaten och erfarenheterna från VA-Sverige.

Drygt 400 personer är anmälda för två dagars föreläsningar och seminarier.

VAK-konferensen arrangeras av VA-Guiden med MittSverige Vatten och Avfall och Sundsvalls kommun som samarbetspartners.

– Vi är väldigt glada att VA-Guiden har valt att arrangera VAK tillsammans med oss i 400-års jubilerande Sundsvalls kommun. Under konferensen lyfts många regionala, intressanta och aktuella frågor, säger Anneli Wikner, vd MittSverige Vatten och Avfall.

Båda konferensdagarna inleds med ett gemensamt program innan deltagare kan välja mellan ett flertal seminarieblock med olika inriktning.

– En av föreläsarna under konferensen är Erik Hedenström, professor i organisk kemi vid Mittuniversitetet, som kommer att berätta om hur giftiga fiberbankar längs med Norrlandskusten kan bli till nytta som biobränsle, batterier och mat. Därutöver kommer deltagarna att få höra mer om rening av dagvatten med filterteknik i Sundsvall, om VA-utbyggnad vid Njurundakusten, om tillsyn av små avlopp och mycket mer, säger Susan Björkqvist, biträdande miljöchef Sundsvalls kommun.

Konferensen smygstartar redan kvällen före med stadsvandring följt av mingelkväll på Stadshuset med bland annat en kort föreläsning av Magdalena Forsberg.

– Vi är jätteglada att vara här, utsikten från Södra berget blir svårslagen. Vi hoppas att vi med vår konferens kan bidra till inspiration och pepp som för branschen framåt, avslutar Maja Englund, vd för VA-guiden.

Hela programmet för VAK-konferensen

Ulrika Lagergren