Lämna dina kläder, skor, accessoarer och textilier på närmaste återvinningsstation

Nu går det att lämna textilier för återanvändning på nästan alla återvinningsstationer i Sundsvalls kommun.

– Möjlighet att lämna textilier har varit efterfrågad och nu har vi hittat en bra och enkel lösning på våra kommunala återvinningsstationer, säger Jonas Strandberg, affärsområdeschef avfall på MittSverige Vatten och Avfall.

När MittSverige Vatten och Avfall tog över drift och skötsel av Sundsvalls återvinningstationer vid årsskiftet, skapades också möjlighet att lämna textilier vid stationerna. Med behållare för textilier på 28 av 29 stationer blir det både enkelt och praktiskt för Sundsvallsborna att vara med och bidra till ett mer cirkulärt samhälle.

– För våra kunder blir det enklare och förhoppningsvis mer naturligt att lämna in textilier, nu när möjligheten finns så nära, säger Jonas Strandberg.

Inlämningen av textilier är ett samarbete med Humana Sverige.

Lämna dina torra och rena gåvor förpackade i påsar
På återvinningsstationerna går det bra att lämna:

• Kläder
  • Textilier
  • Skor
  • Accessoarer (till exempel väskor, kepsar, mössor, vantar, halsdukar, smycken)

– Alla gåvor vi får in genomgår noggrann sortering för att högsta möjliga grad av återanvändning och störst miljönytta ska kunna uppnås. Efter sorteringen går majoriteten av gåvorna till återanvändning genom butiksförsäljning via HUMANA Second Hand i Sverige och Europa. Överskottet från all försäljning doneras sedan till de utvecklingsprojekt som vår verksamhet finansierar. En mindre del av gåvorna kan inte återanvändas och går till materialåtervinning, säger Jason Caddick, områdesansvarig på Humana Sverige.

Det finns också möjlighet att lämna in hela och rena textilier vid Sundsvalls tre återvinningscentraler:

• Johannedals återvinningscentral
  • Kretsloppsparken (tillfälligt stängd på grund av brand)
  • Svartviks återvinningscentral

Jason Caddick