Ny entreprenör för sophämtningen i Sundsvall

Ny entreprenör för sophämtningen i Sundsvall

Från 1 oktober tar företaget Urbaser över sophämtningsuppdraget i Sundsvalls kommun.

- För en stor del av våra kunder innebär det nya tömningsdagar, men i övrigt hoppas vi att allt ska flyta på som vanligt, säger Jonas Strandberg, affärsområdeschef på MittSverige Vatten och Avfall.

MittSverige Vatten och Avfall har upphandlat en ny entreprenör för sophämtningen i Sundsvall. Det är företaget Urbaser som tar över uppdraget från Ragn-Sells som har hämtat Sundsvallsbornas sopor sedan 2008.

En viktig del i det nya avtalet är att sopbilarna ska drivas med förnybart drivmedel. På så sätt bidrar MittSverige Vatten och Avfall till Sundsvalls kommuns mål om att bli klimatneutrala 2030. Avtalet med Urbaser sträcker sig fram till 31 december 2027 med möjlighet till förlängning över två år. Värdet på avtalet ligger på cirka 35 miljoner kronor per år.

Det kommer att bli ändrade hämtningsdagar för en stor del av Sundsvallsborna.

- På vår webbplats msva.se är det enkelt att kolla vilken dag sopbilen kommer, säger Jonas Strandberg.

Fakta om Urbaser
Urbaser är en del av en global koncern med 40 000 anställda fördelat på 25 länder. I Sverige sköter de insamling och transport av källsorterat hushållsavfall från cirka 1 500 000 invånare i omkring 25 kommuner.