Frön sås till Svensk Mjödproduktion

Ett antal utvecklingar har föranlett att planer kring produktion av svensk mjöd har börjat ske, och det mesta hände under Öl & Whiskymässan 2009, men frön var sådda långt tidigare än så.

När Johan Pihl först startade Mjödhamnen i slutet av 2006, så var det delvis med inspiration av Rasmus Thofte som blivit mäkta imponerad av ett av Johan egentillverkat mjöd, vilket liksom den finska Siman hade isnlag av citron och russin. det var dock ingen lätt-variant. Rasmus blev så uppspelt av mjödet, att han lyckades övertyga Johan att mjöd var något man MÅSTE satsa på.

Planerna på egen produktion gick dock snabbt bort, efter att det betydligt billigare och säkrare alternativet att importera mjöd presenterade sig.

Att nå ut på marknaden med importerade mjödprodukter är dock ingenting som är lätt gjort även om det är mycket bra mjöd som det handlar om. De flesta svenskar har nämligen den förutfattade meningen att mjöd är något svenskt, trots att de ofta inte riktigt vet vad mjöd är för någonting. Detta i kombination med den allt populärare trenden att allt ska vara gjort så lokalt som möjligt gjorde det svårt att nå ut på samma sätt som skulle kunna göras med en inhemsk produkt.

Den lokala trenden i kombination med allt prat om gårdsförsäljning som aldrig blev av, har även gjort att Systembolaget infört en policy som innebär att lokalproducerade produkter har möjlighet att saluföras i det närmaste Systembolaget till produktionsplatsen om de läggs in i beställningssortimentet.

Maj 2007 -- alltså i samband med att importförsäljningen jus börjat -- så kontaktade en ung biodlare vid namn Jonas Lagander Johan Pihl, och började diskutera mjödtillverkning och möjligheterna kring att utveckla den i Sverige. Det naturliga -- med tanke på Systembolagets policy -- verkade vara att få igång mjödproduktion på mer än en plats, men med central distribution, för att kunna nå ut till så många Systembolag som möjligt. Planerna låg främst i att försöka inspirera biodlare att satsa på mjödtillverkning.

Diskussionerna pågick under en väldigt lång tid, men resulterade aldrig i något konkret, eftersom det krävdes hjälp från en person som hade erfarenhet både av mjödtilverkning och industriell dryckestillverkning, vilken kunde hjälpa till att lära ut biodlarna hur de skulle komma igång med mjödproduktionen.

Det var en sådan person som presenterade sig under Öl & Whiskymässan 2009. Henrik Piehl från Sjätte Tunnan--en nära samarbetspartner med Mjödhamnen den senaste tiden--hade väldigt bra kontakt med Sigtuna Brygghus, och därigenom fått nys om att det fanns en person på mässan som nyligen gått ut en KY-utbildning som bryggeritekniker och skrivit sitt specialarbete om mjöd. Denna person var Joel Karlsson.

Efter mässan började Johan och Joel aktivt diskutera hur de skulle göra för att komma igång med mjödproduktionen. Den idé som diskuterats har varit snarlik den som diskuterades med Jonas Lagander, där Joel skulle agera konsult till biodlare runt om i landet för att hjälpa dem att komma igång med mjödproduktion.

Planen har dock varit att låta de första satserna bli till på Ocean-bryggeriet, vilket är Joels nuvarande arbetsplats.

Detta är dock, fortfarande bara planer, men betydligt mer konkreta än de varit någon gång tidigare.