Utrustning till Mjödproduktion

Nu är det mesta som kommer att användas i mjödproduktionen beställt, och det är bestämt vart vårat centrallager ska ligga, och dessutom är bilen för den mobila produktionen inköpt. Vad som följer är en kortfattad beskrivning av de två olika anläggningar vi ska försöka att bygga upp.

Exepdition Lokalt Mjöd

Ja, så kommer det att stå på våran mjödbil, som är en begagnad hästlastbil (på bild), vilken vi tänkt bygga om. 2/3-delar av den är för närvarande hästutrymme, medans 1/3-del är som en husbil, eller bodel. Bodelen har vi tänkt låta vara som den är, medans hästdelen ska rivas ut helt och hållet, där vi byter ut isoleringen och sedan sätter väggar och tak i rostfritt stål och en rejäl våtrumsmatta på golvet.

I bilen kommer vi att ha tre stycken jästankar á 1000L från Spiedel i Tyskland. De kommer att vara utrustade med mantlar där en kylanläggning kan kopplas in, temperaturkontroll, två stycken olika tappkranar, manlucka och sprayboll för intern rengöring. Det är i dessa tankar som alla mjöd vi sedan tillverkar ska få jäsa. Det kommer alltså bli tre olika sorters mjöd på varje plats vi besöker. Och vi hoppas att kunna klara av att besöka cirka 20 platser per år, vilket i så fall innebär att vi kommer att lansera hela 60 olika sorters lokalproducerade mjöd per år! Vissa kommer givetvis att bli ganska snarlika varandra, men om samarbetet med alla de olika biodlarna fungerar som det ska, så hoppas vi att alla mjöd vi gör ska vara så pass unika som möjligt.

I bilen kommer även att finnas så kallade transporttankar. Vilka främst kommer att användas för blandning av honungsmusten, och om vi behöver flytta vätska mellan olika platser. Det kan t.ex. handla om att vi vill ta vatten från en speciell plats, eller om vi behöver hjälp från ett musteri att musta större kvantiteter frukt eller bär som vi vill ska ingå som delingridiens i mjödet. Hur många som finns kommer att styras utifrån behov. Även dessa tankar är från Spiedel.

Bilen kommer även att avra utrusted med belysning, varmvattenberedare, vattenblandare, värme, kyla till jästankarna och en pump som är kraftfull nog att kunna pumpa honung, men samtidigt godkänd att hantera livsmedel.

Totalt sett kommer bilen att kräva en hel del ström, vilket gör att det inte blir vart som helst den kommer kunna stå. I de flesta fall kommer det antagligen bli att den står på den plats där biodlarna har sin slungutrustning, eftersom det där ofta finns god tillgång till både mycket el och bra vatten. Vattenintaget kommer vara en lång livsmedelsslang, och det kommer antagligen att behövas specialinrättningar för att förhindra att inte vattnet fryser igen under vinterhalvåret.

Centrallagret i Hällefors

Efter varje "Expedition" ska bilen stanna till i en lokal i Bergslagen för att tappa av mjödet för lagring. Anledningarna att det blivit just Hällefors är många. Dels ligger det geografiskt väldigt centralt i landet, dels är det en ort som behöver mer företagande och erbjuder därför bra hyrespriser, och dels är grannorten Grythyttan väldigt känd som ett Mat- och Dryckes-centrum. I själva lokalen, som ligger på Industrivägen 7, kommer vissa förändringar att behöva göras. Golvet ska göras om i de delar som mjödtillverkningen ska ske i, avloppet behöver göras om, garageporten behöver höjas så att lastbilen kan komma in, avgasutsug så att bilen kan startas och åka in i lokalen utan att förpesta den, samt måste vattenledningar dras över hela lokalen så att det finns tillgängligt överallt.

I lokalen kommer vi ha 30 stycken lagringstankar á 910 Liter som vi tappar över de färdigjästa mjöden i, efter varje expedition. Det betyder att vi får plats med mjöd från 10 olika destinationer samtidigt och bör ge oss en lagringstid på cirka 6 månader, om vi börjar buteljeringen av mjöden först efter att samtliga lagringstankar är fyllda.

I lagret har vi även tänkt att ha en specialutrustning för Mölska-tillverkning, vilket mer kommer att likna ett öl-bryggverk. Utrustningen som hittills beskrivits kommer att köpas in via Brouwland i Belgien, men mölska-bryggverket är inköpt ifrån det engelska företaget Mossbrew. Mölska-bryggverket består av en vattenupphettningstank, ett mäskkärl, ett kokkärl, samt två jästankar och alla kärlen är cirka 840 L i storlek. Med den här utrustningen kommer vi alltså försöka att göra mölska, dvs en dryck gjord både av honung och malt, eller en form av mellanting av öl och mjöd om man så vill. Honungen till den kommer vi försöka at få tag på lokalt i Bergslagen sså klart.

I lagret kommer det även att finnas utrustning för filtrering och buteljering av mjödet. Även denna kommer antagligen att köpas genom Brouwland. I alla fall ser det ut som det i nuläget.

Lokalen i Hällefors har också ytterliggare en del som är helt separerad från den där mjödlagringen, mölska-tillverkningen och buteljeringen ska ske i. Den separata delen av lokalen är ungefär lika stor som den andra, men vi planerar att använda den uteslutande som kontor, och lagring ut av förpackningar (dvs glasflaskor och kartonger). Men det kommer nog bli fullt där ändå.