Certbox - en enkel väg mot ISO

Rubriken är inspirerad av företagets byline och den har verkligen fångat kärnan i Certways verksamhet; systematiskt kvalitetsarbete (eller miljöarbete för den delen) ska inte vara krångligt.

Företaget Certway har utvecklat en metod och ett verktyg för mindre och medelstora tjänsteföretag som själva vill ta sig fram mot en ISO-certifiering. Produkten heter Certbox och innehåller 12 avsnitt med rutinmallar, utförlig vägledande text och dokumentstyrningslösning. Certbox finns både för miljö- och kvalitet. Självfallet är Certway certifierat enligt ISO 9001, handbokens tjocklek? 7 sidor!

Gunilla Mattsson, grundare och VD för Certway har under sina 10 år som miljö- och kvalitetskonsult sett många överdokumenterade och krångliga miljö- och kvalitetssystem. Hon ställde sig frågan om det var tvunget att vara så. Ur den tanken föddes Certways affärsidé; att hjälpa kunderna till enkla ledningssystem som dessutom ökar effektiviteten och lönsamheten.

Certway tillhandahåller självklart även "vanlig" vägledning mot ISO, helt eller delvis, beroende på hur kunden vill göra. Det finns fördelar med att behålla kunskapen inom företaget och det finns nackdelar, t ex tidsbrist eller att man prioriterar andra projekt.

Certway har kontor i Huddinge men arbetar rikstäckande tack vare samarbetspartners och underkonsulter.

Information om Certbox kan lämnas av VD, Gunilla Mattsson 08 - 08-449 87 49 eller mejl: gunilla@certway.se, www.certway.se