Lindbergs Skyltaffär har länge arbetat med varumärket Lexidor.

Lindbergs Skyltaffär, Göteborg - certifierade mot ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015

Lindbergs Skyltaffär har under lång tid arbetat med varumärket Lexidor, som kom till för de produkter som de tillverkade själva och som var styrda av olika regelverk för säkerhet och marina applikationer. Lexidor har idag blivit en branschstandard för hur och när skyltning ska utformas och användas.

Kärnkompetens bygger på att Lindbergs vet hur man skyltar, det finns ett system som fungerar.

Flera skyltar kan lätt motverka varandra när de används i stora mängder tillsammans och om vartannat.

Varför ISO-certifiering?

-Vi ville nå ut direkt till våra slutkunder för att slippa vara underleverantör, vi såg dessutom att vi kunde utvärdera vår egen verksamhet lite noggrannare, bland annat för att undvika dubbelarbete bland personalen, berättar Mikael Juliusson, ägare. Certifieringen hjälper oss att säkerställa att vi har de resurser som krävs för att göra ett bra jobb och ta hänsyn till miljön. Just miljöfrågan har vi prioriterat under en längre tid, nu känns det väldigt bra att dessutom ha det dokumenterat.

Hur gick arbetet med certifieringen?

-I början trodde vi lite att certifieringsprojektet skulle innebära ökad kontroll och att peka finger åt varandra, berättar Mikael Juliusson. Att det skulle komma fram massa pekpinnar som styrde personalen. Det byggde nog på lite misstänksamhet. Men sedan projektet mognat och fortskridit har vi vänt inställningen internt. Nu är det högt i tak för att prata om problem som dyker upp, och det finns en delaktighet som vi förut inte sett kring både kvalitet, miljö och säkerhet.

Hur var det att arbeta med Certway?

- Jag gillar tolkningen som Certway gjort av ISO 9001 och ISO 14001, där de båda standarderna är integrerade. Det skapar en helhet och ett sammanhang som är lätt för oss att ta till oss och implementera i verksamheten, berättar Mikael och fortsätter: Jag uppskattar också att vi får hjälp med lagregister för miljösidan. Det hade vi aldrig klarat själva!

Det fina med att bygga systemet efter hur verksamheten verkligen ser ut (istället för efter standardens upplägg) är att om vi nu hittar en brist i systemet - då innebär det att det ju faktiskt är en brist i verkligheten också!

Vi har god vana att arbeta med krångliga författningstexter sedan innan, men Certways konsult Jon Solheim, hjälpte oss att tolka och ge exempel för att förstå syfte och praktisk tillämpning av olika saker. T ex fick vi tips om hur vi kunde hantera egenkontroller i produktion, något som har hjälpt oss från dag ett med att säkerställa kvalitet på våra leveranser. Den typen av hjälp hade vi inte fått om vi hade gett oss på detta själva.

Hur kommer ni ha nytta av certifieringen?

Jag tror att detta mer och mer ger oss ett lugn inför de utmaningar vi ställs inför. Jag hörde en gång någon som sa att det jobbigaste med tyngdlyftning, det är att det är så förbaskat tungt. Det säger en del - vi känner oss inte rädda för hög arbetsbelastning för vi vet att våra system nu är robusta och till vår hjälp. På detta sätt gör ISO-certifieringen att vi känner oss lugnare.

Övriga lärdomar längs vägen?

- Vikten av säkerhetsdatablad. Vi har tyckt att det är lite krångligt innan, men nu känns det lättare att hantera och syftet känns tydligare.

Framtiden som certifierat företag?

- Vi har haft planer på att genomföra ett antal produktcertifieringar. Nu känns det som att vi kan ta oss an ett sådant projekt med bättre förutsättningar. Vår marknad kommer bli markant större, det är många kunder som blir intresserade av våra tjänster nu när vi är certifierade för miljö och kvalitet avslutar Mikael.

Fakta Lindbergs Skyltaffär AB

Lindbergs Skyltaffär AB är ett modernt företag med anor från 1800-talet. Man har en helhetssyn inom skyltning och gör t ex nöd-, utrymnings- eller säkerhetsskyltning till sjöss eller på land.

Egen designavdelning samt CAD-avdelning. 8 anställda med kunder över hela Sverige. Kunderna finns i den marina sektorn samt industri och fastighetsbranschen.

Kontaktuppgifter:

Namn: Mikael Juliusson

Tel: 031 – 382 02 20

Mejl: info@lexidor.com

Webb: www.lexidor.com

Fakta Certway AB

Certway vägleder företag & organisationer mot enkla och effektiva ledningssystem enligt ISO 9001 (kvalitet) & ISO 14001 (miljö), OHSAS 18001 & AFS 2001 (arbetsmiljö), samt svetsstandarderna EN 1090, ISO 3834.

Certway (försäljning): Marie Jansson, 08-449 87 49, marie@certway.se

Certway (konsult): Jon Solheim, 0706-70 50 96, mejl: jon@certway.se