MKB Fastighets AB deltar på innovationsmässa i Malmö

Den 14-15 november fylls Malmömässan av barn och unga från hela Skåne, företagare, studenter, pedagoger, föreningsaktiva, kulturentreprenörer och många fler. Då är det dags för InnoCarnival Skåne 2014.

På mässan kommer elever från grundskolor och gymnasieskolor och studenter att möta unga företagare, innovationsföretag i Skåne och andra partners genom att ställa ut och berätta om sina idéer för en hållbar framtid.

MKB Fastighets AB är en av sponsorerna. Varför stöttar ni mässan och vad har du för förväntningar?

– I en stad som Malmö där hälften av invånarna är under 35 år är det viktigt att stimulera intresset för hållbar utveckling och diskutera hur vi gemensamt kan skapa en hållbar stad. Förutom att visa upp vad MKB gör vill vi även inspireras av besökarnas tankar och idéer om hur vi kan vara med och bidra till framtidens attraktiva stad, säger Anna Wiking, utvecklingsstrateg på MKB.

MKB är utställare på mässan. Bolaget vill berätta om spjutspetsprojektet Greenhouse som man bygger i Ekostaden Augustenborg.

– Greenhouse Augustenborg är ett av Sveriges främsta spjutspetsprojekt inom hållbar stadsutveckling. I oktober visade vi på världskonferensen SB14 i Barcelona upp Greenhouse som ett av tio exempel på det främsta Sverige har att erbjuda inom hållbart byggande. Greenhouse är morgondagens boende för framtidens stadsbor, där den gröna vågen stannar i staden och odling sker på höjden, säger Jenny Holmquist, miljöstrateg hos MKB.

Innovationsmässa för en hållbar framtid

InnoCarnival är en innovationsmässa med möjlighet för barn, ungdomar och unga vuxna att visa upp, presentera och diskutera idéer och innovationer. Målsättningen är att i första hand uppmärksamma idéer och innovationer som är ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara. Satsningen kan bli en unik möjlighet på vägen mot att förverkliga en dröm, testa en idé eller att lära sig mer om entreprenörskap. Idén är hämtad från Hongkong som arrangerat en innovationskarneval årligen sedan 2005.

Malmö stad är arrangör för InnoCarnval Skåne och samarbetar med ett stort antal skånska kommuner genom Kommunförbundet Skåne, Region Skåne, företag, föreningar, universitet, högskolor och en mängd andra organisationer.

Mässan är öppen och gratis för alla.

www.innocarnival2014.se
Anna Wiking, utvecklingsstrateg MKB, 040-31 36 76