Stort intresse för workshop om sociala klausuler

Stort intresse för workshop om sociala klausuler

Ett 30-tal byggentreprenörer deltog på MKB:s workshop om sociala klausuler i upphandlingar. ”Det ligger i vårt intresse att även våra beställare ställer krav som kan bidra till ett bättre samhälle”, säger Susanne Liljedahl, distriktschef på Skanska Hus Syd och deltagare på workshopen.

Under våren började MKB tillämpa så kallade sociala klausuler i upphandlingar, vilket innebär att entreprenörer och leverantörer till MKB i samband med en specifik upphandling tar in en praktikant, lärling eller visstidsanställd. Till hösten kommer de första förfrågningarna som gäller nyproduktionsprojekt att skickas ut.

Syftet med workshopen var att skapa förståelse för varför och hur MKB kommer att arbeta med sociala upphandlingar framöver, samt ge entreprenörerna möjlighet att påverka kommande upphandlingar.

- Om vi vill att det här ska bli en lyckad satsning för ett socialt hållbart Malmö är det viktigt att få ta del av entreprenörernas tips, råd och erfarenheter, säger Claes Jeppsson, ny- och ombyggnadschef på MKB.

Från byggkoncernen Skanska deltog flera representanter.

- Vi har precis avslutat ”Gröna veckan” på Skanska, då vi sätter extra fokus på grönt och hållbarhet. Skanska vill vara samhällsbyggare och har flera anställda som bara jobbar med sociala hållbarhetsfrågor. Vi anser att den här typen av frågor gynnar vår affärsidé. Det ligger därmed i vårt intresse att även våra beställare ställer krav som kan bidra till ett bättre samhälle, säger Susanne Liljedahl, distriktschef på Skanska Hus Syd.

Möjligheter
Utanförskap och sysselsättningen är två av Malmös största utmaningar de kommande åren. För MKB är detta en angelägen fråga eftersom hyresgäster som kan försörja sig själva är grunden till långsiktigt hållbara boendemiljöer och arbetsplatser, samt trygghet och trivsel.

Målgruppen för satsningen på sociala klausuler är unga och arbetslösa mellan 18 och 29 år och boende hos MKB.

- Det långsiktiga målet är såklart att ungdomarna ska gå vidare till tillsvidareanställning, men i nuläget innebär upphandlingarna i första hand lärlings- eller praktikplatser, säger Claes Jeppsson.

Viktigt att hjälpas åt
Byggföretaget Servicekuben har lämnat anbud i en upphandling med sociala klausuler tidigare och tar på eget initiativ emot lärlingar löpande.

- Det är viktigt att näringslivet är med och hjälper ungdomar att komma in på arbetsmarknaden., säger Marie-Louise Moberg Andersen, VD.

Under workshopen kom diskussionen att handla mycket om hur kraven i upphandlingen ska ställas och följas upp.

- Det är givande att få diskutera den här typen av frågor, som inte är helt enkla, med branschkollegor. Vi är måna om att skapa meningsfull sysselsättning för de ungdomar vi tar emot, säger Marie-Louise Moberg Andersen.