Neil och Åsa är på väg med matkassar till MKB:s seniorer.

Uppskattade matleveranser till MKB:s seniorer

Cirka 20 seniorer som bor hos MKB ringer Skåne Stadsmission varje vecka och får hjälp att handla mat. Åsa och Neal cyklar många mil och bär tunga kassar mat över hela Malmö. Vi följde med dem en blåsig sommardag.

Vi startar dagen på kontoret i centrala Malmö. Åsa och Neal har en lista med MKB-seniorer som vill ha hjälp, de ringer upp och skriver ned allt som personen vill ha på en lapp. Det är mest Åsa som pratar i telefon eftersom Neal talar engelska.

- I början uttryckte många sin tacksamhet och var ganska känslosamma, nu har vi hamnat i ett normalläge. De flesta av dem vi hjälper är svenska personer som fungerar bra, men är rädda för att gå ut och handla. Några enstaka är dåliga och skulle egentligen behöva hemtjänst.

Ägg, mjölk och bröd vanligast
När inköpslistorna är klara tar vi på cykelhjälmarna och sticker iväg till den mataffär som ligger närmst personens bostad. Den här gången är det Coop bakom Stadion. Det är en blåsig sommardag och det är tur att vi har elcyklar.

- Vi delar upp staden så att vi kan koncentrera oss på exempelvis Katrinelund en dag och Hammars park en annan dag, annars skulle vi inte hinna, säger Åsa.

Cirka 20 personer i veckan ringer och vill ha hjälp att handla mat. De vanligaste matvarorna är ägg, mjölk, bröd och grönsaker. Mat för 500 kronor är vad Åsa och Neil maximalt klarar att bära hem till en person, att storhandla för mer än så blir för tungt.

Småprat vid dörren är viktigt
Teamet har numera rätt bra koll på var alla varorna finns i de olika mataffärerna, de har lärt sig att navigera i gångarna. Men problem kan uppstå. En vara kan vara slut. Eller så är det oklart om det ska vara en påse eller en kartong med frysta bär?
- Vi får hoppas att det blir rätt, säger Åsa.
När allt är betalt och packat lastar vi cyklarna och kör hem till Kajsa i Holma. Vi ringer på porttelefonen, Kajsa öppnar och vi går upp till andra våningen och ställer kassarna utanför dörren. Sedan backar vi några meter innan hon öppnar. Vi småpratar lite, den sociala biten är viktig för många eftersom de inte träffar så många. Neal sträcker fram en handskbeklädd hand för att ta emot Kajsas kontanter. Hon får tillbaka en påse med kvitto och växelpengar.

- Jag är så glad att ni handlar åt mig. Jag vill inte gå och handla själv på grund av smittorisken, säger Kajsa innan vi går.

Ett viktigt uppdrag
Jag frågar hur de upplever jobbet.
- Its good to make a difference, säger Neal.

- Jag tycker det är ett bra projekt och vi har dessutom gott om tid på varje besök, det är inte lika stressigt som att jobba inom hemtjänsten, säger Åsa.
Båda:
- Man blir trött av att cykla flera mil om dagen och bära tunga kassar. Men det är ett viktigt jobb!

Korv med bröd till Doris
Vi drar vidare till Bellevuegården. Doris har beställt två påsar med mat, bland annat korv och korvbröd som hon ska ta med nästa gång hon ska ha picknick med barnbarnen utomhus. Vi handlar i den lokala butiken och möter henne utanför huset.
- Jag är väldigt tacksam för detta! Jag går inte ut så mycket och är noga med att hålla avstånd. Jag åker inte buss men har köpt en elcykel så nu kan jag kan cykla rätt långt, säger Doris och vinkar hejdå vid porten.

Faktaruta
Samarbetet mellan MKB Fastighets AB och Stadsmissionen ingår i MKB:s 10-mijonerssatsning under coronapandemin. Hjälpen är gratis och riktar sig till alla som bor hos MKB, som är minst 70 år och inte har hemtjänst.
Exempel på övriga insatser är musik och uppträdande på innergårdar, gymnastik utomhus, idrottsaktiviteter för barn och unga och konst i det offentliga rummet.

Maria Tengroth, Projektansvarig sociala investeringar på MKB Fastighets AB