En detalj från en av många fina modeller som kommer finnas på MKBs bomässa den 14-18 februari.

Invigning av MKBs bomässa Framtidens hem – så vill barn bo i framtiden

Måndagen den 14:e februari bjuder MKB Fastighets AB in till invigningen av bomässan Framtidens hem – en utställning med barns svar på frågan om hur framtidens boende kommer se ut. Under vecka 7 kommer Malmös skolbarn att dela med sig av sina tankar och idéer för att inspirera MKB och andra beslutsfattare till att bygga en stad där alla röster blir hörda. Mässan invigs av klass 5b från Monbijouskolan tillsammans med Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Marie Thelander Dellhag, VD på MKB.

Den 19 november 2021 var det 75 år sedan MKB började bygga allmännyttiga bostäder för Malmös invånare. I samband med jubileet blickar MKB framåt för att kunna erbjuda goda bostäder i en växande stad i många år framöver. Under hösten tillfrågade MKB därför framtidens invånare – Malmös barn – om hur de ser på framtidens boende.

Närmare 1 500 barn från 60 förskolor och grundskolor har under hösten arbetat med att svara på hur de tror att framtidens boende kommer se ut. Arbetet har resulterat i modeller, intervjuer, filmer, fotografier, teckningar och andra uttryckssätt som nu ställs ut på MKBs bomässa. Med förankring i läroplanen, i Agenda 2030, mål 4, 11 och 16 samt i Barnkonventionen artikel nummer 12 ska bidragen ge inspiration till framtida MKB-projekt.

MKB Fastighets AB arrangerar mässan i samverkan med Pedagogisk Inspiration Malmö och Grundskolefotboll mot rasismer, Förskole- och Grundskoleförvaltningen i Malmö stad, Malmö Universitet, BID Malmö och Vasakronan AB.

Var: Triangelns köpcentrum, Malmö, våning 2 Kreativa studion
När: Invigning 14 februari kl. 13.15.

Utställningen har öppet mellan 14 och 18 februari kl. 9.00-16.00 samt kvällsöppet 17 februari kl. 16.00-18.00.

Med anledning av pandemin kommer hänsyn tas till rådande rekommendationer och eventuella restriktioner från Folkhälsomyndigheten. Förboka gärna ert besök.

För frågor om arrangemanget och bokning av besök, kontakta gärna:
Daniel Möller
Strategisk projektledare
daniel.moller@mkbfastighet.se

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med över 300 anställda och ägs av Malmö stad. Med drygt 25 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på mer än 40 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.