Ett av de 60 bidrag från Malmös barn som lämnats in till MKB med förslag på hur vi kan bo i framtiden. Foto: Johan Persson.

Malmös barn svarar på frågan om hur vi kommer bo i framtiden

Närmare 1 500 barn från 60 förskolor och grundskolor i Malmö har under hösten ställt sig frågan om hur de tror att vi kommer bo i framtiden. Deras svar på frågan presenteras nu på MKBs bomässa Framtidens hem. Under måndagen invigde Monbijouskolans klass 5b mässan tillsammans med Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Marie Thelander Dellhag, VD på MKB.

Den 19 november 2021 var det 75 år sedan MKB Fastighets AB började bygga allmännyttiga bostäder för Malmös invånare. I samband med jubileet blickar MKB framåt för att fortsatt kunna erbjuda goda bostäder i en växande stad många år framöver. Men för att kunna göra det ville MKB ta reda på hur framtidens invånare – Malmös barn – ser på framtidens boende.

– Det är idag vi bygger det som vi kommer se tillbaka på om ytterligare 75 år. Det är idag vi påbörjar bostäderna för kommande generationer och då känns det helt naturligt att vi också lyssnar till de yngsta malmöborna, de som kommer bo i våra fastigheter i framtiden, säger Marie Thelander Dellhag.

Närmare 1 500 barn i åldrarna 1–12 år har under höstterminen 2021 arbetat med att svara på hur de tror att framtidens boende kommer se ut. Arbetet, som förankrats i läroplanen, har resulterat i färgsprakande och fantasifulla modeller, filmer, fotografier, musik och andra uttryckssätt som nu ställs ut på MKBs bomässa Framtidens hem på Triangeln under vecka 7.

Malmö ur barnens perspektiv
Med förankring i Agenda 2030, mål 4, 11 och 16 samt i Barnkonventionen artikel nummer 12 är syftet inte bara att bidragen ska ge inspiration till framtida MKB-projekt. Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande, som var med och invigde mässan på måndagen, menar att barnens perspektiv är viktigt för att utveckla Malmö till en trivsam och inkluderande stad.

– En stad som planeras och byggs med stor lyhördhet för barns perspektiv och behov blir en bättre, tryggare och mer tillgänglig stad för långt många fler. Att ge barn röst och makt att påverka är viktigt och i den fortsatta utvecklingen måste vi våga tänka annorlunda och nytt – något som barn är experter på, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Det är tydligt att barnen har funderat noga på sitt framtida boende, bidragen är detaljerade, genomtänkta och visionära. Och även om det kanske inte kommer att finnas en trädkoja eller ett flerbostadshus med bondgård på andra våningen i MKBs bestånd inom de närmsta åren, hoppas Marie Thelander Dellhag att barnen kommer kunna känna igen sina idéer i framtidens Malmö.

– Bland alla kreativa och roliga idéer består många av bidragen av egna utrymmen, mycket fokus på en attraktiv och kul utemiljö, gröna ytor, smarta innovationer och inkluderande miljöer för djur och människor i olika åldrar – något som vi på MKB tar till oss. Några av förslagen så som uppsamling av regnvatten för att använda som dagvatten och en staty av figuren Sommarskuggan kommer de till och med kunna se i staden inom en mycket snar framtid.

MKB Fastighets AB arrangerar mässan i samverkan med Pedagogisk Inspiration Malmö och Grundskolefotboll mot rasismer, Förskole- och Grundskoleförvaltningen i Malmö stad, Malmö Universitet, BID Malmö och Vasakronan AB. Mässan Framtidens hem pågår på Triangeln, våning 2, mellan den 14 och 18 februari kl. 9.00-16.00 och har kvällsöppet 17 februari kl. 16.00-18.00. Allmänheten är välkommen.

Röster från mässan:

Betty, Triangelns förskola
– Vi har gjort en lampa, gungbräda, en katt, popcornträd och ett glassträd. Jag vill ha en simbassäng i min trädgård där jag kan åka skridskor på vintern och så vill jag att huset ska vara lågt.

Otto, klass 5b, Monbijouskolan
– Jag har varit med och byggt ett hotell, Bababoy, för människor som inte har någonstans att bo. Dit kan de komma och bo en natt helt gratis och så får de hjälp med att hitta jobb, det tror jag hade varit bra för staden.

Alma, klass 5b, Monbijouskolan
– Vi har samlat in återanvändningsbart material och skräp som vi har byggt massa olika saker av. Vi har byggt ett stall, ett flyktinghotell och ett handikappsgym till exempel. Vi hoppas att de vuxna kommer lyssna på oss så att vi också kan få chansen att bidra till en bra framtid.

Abdullah, klass 6b, Agustenborgskolan
– När vi först började fundera på framtiden tänkte vi på vad som kan hända runt om oss i framtiden och hur teknologin kommer utvecklas. I vårt bidrag kan till exempel möblerna byta form, stolarna kan bli till soffa och sängen kan bli en TV. Jag tror att tekniken kan hjälpa oss mycket i framtiden, både med våra hus och med miljön.

Gustavo Nazar, utvecklingssamordnare på grundskoleförvaltningens utvecklingsavdelning och ansvarig för Grundskolefotboll mot rasismer
– Det finns så mycket engagemang i barnens bidrag. De har testat sig fram, dykt ner i detaljer, samarbetat och skapat något tillsammans, det är svårt att mäta värdet på den fantastiska processen. Att vara här ger mig så mycket inspiration, jag är full av förundran.

Alexandra, lärare på Monbijouskolan
– Barnen har fått arbeta med alla sina sinnen vilket verkligen syns i deras bidrag. Det är fantastiskt att barnens perspektiv värdesätts på detta sätt, fler branscher borde göra detsamma – det får oss och barnen att känna oss viktiga.

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med över 300 anställda och ägs av Malmö stad. Med drygt 25 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på mer än 40 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.