MKB Fastighets AB anmäler E.ON till Konkurrensverket

MKB har lämnat in en formell begäran till Konkurrensverket om att utreda E.ON Sverige AB:s ensidigt genomförda villkorsändring i gällande fjärrvärmeavtal. Avtalsändringen innebär att E.ON kraftigt höjer priset med cirka 20 procent från och med den 1 januari 2023. Prishöjningen motsvarar en kostnad på över 1 400 kronor per lägenhet och år.

E.ON meddelade ensidigt prishöjningen den 13 september trots att man tidigare hade lämnat en prognos på en prishöjning på 1 - 3 procent för både 2023 och 2024. E.ON:s agerande i samband med prishöjningen har också inneburit att E.ON har blivit det första företaget någonsin som inte fått förnyat medlemskap i branschöverenskommelsen ”Prisdialogen”.

- Vi menar att prishöjningen är horribel. Vi menar också att E.ON har utnyttjat en monopolliknande ställning som i slutändan riskerar att drabba våra hyresgäster på ett orimligt sätt, säger Marie Thelander Dellhag, vd på MKB Fastighets AB.

E.ON är ensam aktör, och har därmed en monopolliknande ställning, i verksamhetsområdet Malmö/Burlöv. Bolaget äger fjärrvärmenätet och distributionen av fjärrvärme.

I genomsnitt ligger prishöjningarna på fjärrvärme i Sverige inför 2023 på strax över fem procent. Borlänge är den enda ort som har en liknande prishöjning som E.ON, men där beror det på att den industri som levererade värmen har lagts ner. I Malmö/Burlöv är situationen i det närmaste motsatt, eftersom SYSAV som levererar 65 - 70 procent av värmen till E.ON meddelat att de inte kommer att höja taxorna till 2023.

- Vi upplever att det inte har gått att föra en konstruktiv dialog kring prissättningen med E.ON och anmäler dem därför till Konkurrensverket. Nu inväntar vi hur Konkurrensverket ställer sig till vår anmälan, säger Marie Thelander Dellhag avslutningsvis.

Marie Thelander Dellhag, vd MKB Fastighets AB, 040-31 37 97
      Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB Fastighets AB, 0701-88 33 55

Fakta
      MKB Fastighets AB är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Malmö stad. Cirka 60 000 Malmöbor i bor bolagets 26 000 lägenheter. MKB har avtal med E.ON för leverans av fjärrvärme som används för att värma upp bostäderna.

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 350 anställda och ägs av Malmö stad. Med nästan 26 000 lägenheter och över 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 60 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.