Medveten Konsumtion tackar sina givare på #GivingTuesday 1 december

Giving Tuesday startade som en reaktion mot konsumtionsdagar som Black Friday och Cyber Monday. Givandets egen dag hyllar engagemang och sätter givandet i centrum. Föreningen Medveten Konsumtion uppmärksammar dagen genom att lyfta fram allt positivt som vi och andra trots pandemi lyckats göra under året för att bidra till omställningen till en hållbar och cirkulär konsumtion.

Den 1 december samlas organisationer, företag, föreningar och privatpersoner världen över för att manifestera de goda gärningarnas förändringskraft. Giving Tuesday har kommit att bli en global rörelse för generositet och engagerar miljontals människor över hela världen.

Konceptet är enkelt. Ge en gåva eller av din tid och uppmuntra andra att göra detsamma. Tillsammans kan vi göra världen lite bättre, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige som är nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige.

Stötta den cirkulära omställningen till en hållbar värld med oss

Giving Tuesday startade som en motreaktion till konsumtionshetsens moder Black Friday och Cyber Monday. Därför vill vi tillägna dagen till alla våra volontärer, medlemmar, följare och samarbetspartners som outtröttligt arbetar för en hållbar och cirkulär konsumtion tillsammans med oss!

2020 har varit ett tufft år för oss, precis som många andra, och vi vill under Giving Tuesday lyfta fram allt positivt som vi och andra ändå lyckats göra under året för att bidra till omställningen till en hållbar och cirkulär konsumtion. Kika in hos oss på instagramtwitter eller facebook på tisdag 1 december för att delta!

- För oss gör varje gåva, stor som liten, en väldig skillnad. Vi har gjort vårt bästa för att hålla oss flytande under 2020 och ändå lyckats genomföra initiativ för att snabba på omställningen till en cirkulär värld, såsom cirkulent, cirkulära listan och årets medvetna julklapp. Det vill vi kunna fortsätta med! säger Alexandra Davidsson, generalsekreterare på föreningen Medveten Konsumtion.

Nu har vi 35 000 kronor kvar att få in för att nå vår budget för 2020, och därför vädjar vi till människor som delar våra mål och vill vara med och medskapa den cirkulära framtiden med oss att delta i #GivingTuesdaySweden genom att stötta oss med en gåva. Vi vet att det finns många där ute som delar vår vision om en värld av cirkulenter, och vårt syfte; att skapa fler medvetna konsumenter i omställningen till en smartare värld.

Ge istället för att shoppa fler onödiga prylar

Det är tredje året som Giving Tuesday uppmärksammas i Sverige. Förra året deltog omkring 200 organisationer och företag, och antalet gåvor till insamlingsorganisationer gick upp med hela 121 procent på Giving Tuesday. Nu siktar vi ännu högre.

– Vi vill att Giving Tuesday ska bli något alla i Sverige känner till. Giving Tuesday växer över hela världen och vi har bara sett början här i Sverige. Jag tror även att den pandemi som nu drabbar världen har gjort oss mer medvetna om betydelsen av en god gärning eller positiv handling, liten som stor, säger Charlotte Rydh.

Om Giving Tuesday

• Giving Tuesday startade som en reaktion mot konsumtionsdagar som Black Friday och Cyber Monday.
  • Giving Tuesday startades 2012 av Belfer Center for Innovation & Social Impact vid 92nd Street NY i samverkan med United Nations Foundation.
  • I över 70 länder finns det en nationell samordnare för Giving Tuesday, men rörelsen finns i så gott som alla världens länder.
  • Giva Sverige; branschorganisationen för tryggt givande, är sedan 2017 nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige.
  • Hashtagen #givingtuesdaysweden samlar alla initiativ som görs den 1 december i Sverige.

Jonna Elofsson Bjesse, Kommunikationsansvarig
jonna.elofsson.bjesse@medvetenkonsumtion.org