Pressmeddelande -

MEUS LIBERI TRIPUDIUM AB VINNER MOT MULTIDOCKER CARGO HANDLING AB SOM AV TINGSRÄTTEN ÅLÄGGS UTSE SÄRSKILD GRANSKNINGSMAN.

Meus Liberi Tripudium AB (”MLT”) vill med detta pressmeddelande meddela att Norrköings Tingsrätt dömt till MLTs fördel mot MultiDocker Cargo Handling (”MD”) avseende stämmobeslut om särskild granskningsman.

MLT investerade under hösten 15 000 000 kr i MD i en riktad nyemission som gav MLT ca 18% av röster och kapital i MD. Investeringen kopplades till ett antal avtal med dels huvudägaren Skärgårdshavet AB, kontrollerat av Percy Österström, dels bolaget självt. MLT är av uppfattningen att vare sig huvudägaren eller bolaget levt upp till de ingångna avtalen. MLT begärde därför på bolagstämman att särskild granskningsman skulle utses. På felaktiga grunder avvisades den begäran, och hänsköts till en extrastämma den 8 juli. Vid extrastämman valde MD att på felaktiga grunder att inte tillåta MLT att delta i stämman, och avvisade därefter beslutet om särskild granskning.

MLT anser att MD genom sitt agerande visat att man är villig att försvåra varje form av granskning av bolaget och dess relationer med kunder, leverantörer och ägare, och klandrade följaktligen stämmorna den 5 juni och den 8 juli, något MLT hade hoppats kunna undvika. Till detta skall läggas att MLT sedan tidigare inlett en process mot Skärgårdshavet AB samt Percy Österström avseende hanteringen av MLTs investering MD.

Norrköpings Tingsrätt har nu dömt till MLTs fördel, och ålagt MD att utse särskild granskningsman, samt betala MLTs rättegångskostnader. Även om MLT är glada över att aktieägarna slutligen kanske kan bringas lite klarhet i bolagets affärer, är det med bedrövelse vi konstaterat att bolagets finanser och aktiekurs sedan denna process inleddes ytterligare kraftigt försämrats.

Vi hoppas att den särskilda granskningen skall komma alla externa aktieägare till gagn, och att även de processer MLT kommer fortsätta föra mot Skärgårdshavet och Percy Österström kommer innebära ytterligare klarhet i hur kollapsen i MD kunde tillåtas ske.

Stockholm 2020 05 22

Albert Elfström

VD Meus Liberi Tripudium AB

• Finans

MLT is an investment company founded in 2004, that is owned to 91% by its partners.

MLT aims at investing in smaller Nordic companies in the manufacturing, cleantech
and media industries. A significant part of MLT’s strategy is to acquire companies in reconstruction
phase, or companies with challenges ahead of them, were MLT’s network and expertise can
be of use. MLT organises a diverse group of competences, such as legal, financial, operational
and have around 10 professionals tied to us.
Our current portfolio companies are Motala Verkstad Group, Sustainable Energy Solutions, ETFAB, Tone and Multidocker