Aktion i stöd för familjerna Forserum och mot Minister Beatrice Ask

Aktion i stöd för familjerna i Forserum och mot minister Beatrice Ask

Muslimska riksorganisationer ska arrangera en aktion mot Beatrice Ask och Justitiedepartementet på fredag den 31 augusti klockan 14:30 utanför Justitiedepartementet.

Tisdagen den 28 augusti besökte Afrosvenskarnas Riksförbund, Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén, Sveriges Unga Muslimer och Ibn Rushd Studieförbund den Somaliska föreningen i Forserum. Besöket kom och handla om ett samtal med lokala politiker och myndighet för att ta itu med trakasserierna och hoten mot stadens svenska muslimer. Efter mötet kom vi fram till att regeringen måste tillsätta en kriskommission och ansvaret skall ligga hos Beatrice Ask.

Vi anser att det är beklagligt att Ask har avböjt att kommentera våra krav om att tillsätta en kriskommission. Vi menar att de rasistiska attackerna mot familjerna inte är enskilda händelser då hoten och trakasserierna har varit systematiska och pågått i flera år. Säkerheten för svenska muslimer håller på att förfalla och Justitieministern måste ta sitt ansvar för att fullborda demokratin i Sverige.

- Beatrice Asks nonchalans inför de här människornas utsatthet är chockerande. Det här rör sig inte om några enskilda fall och beviset för det är att det i Forserum nu behandlas på politisk nivå. Tror Ask att hon från Stockholm kan göra en bättre bedömning än politikerna i Forserum, undrar Rashid Musa från Muslimska mänskliga rättighetskommittén.

Rashid Musa
e-postadress: rashid.musa@mmrk.org

Aktionen kommer att äga rum
Plats: Rosenbad 4, Stockholm