Socialdemokraterna vårdar bara sin desperation

I veckan har både Moderaterna och Socialdemokraterna i Region Skåne presenterat sina valmanifest. Moderaternas är heltäckande och omfattar i princip alla aspekter av Regionens verksamhet. Socialdemokraternas är däremot tunt och avhandlar enbart valda delar av sjukvården.

-  Jag är å väljarnas vägnar besviken på Socialdemokraterna, säger regionstyrelsens ordförande Pia Kinhult (M). Region Skåne är i dag mycket mer än bara ett landsting. Sedan 1998 arbetar vi regionpolitiker nära skåningarna med inte enbart sjukvård och kollektivtrafik utan också med kultur och de regionala utvecklingsfrågorna. Därmed får väljarna en helt annan möjlighet än förr att påverka vilka beslut som tas i frågor som infrastruktur och samverkan mellan samhällets olika aktörer.

-  Men jag är också förvånad eftersom Socialdemokraterna åtminstone tidigare har ansett att regional utveckling är viktigt. Innan Henrik Fritzon tog över den röda ledartröjan fanns det åtminstone fläckvisa insikter bland de skånska socialdemokraterna om att välfärd och välstånd skapas av tillväxt. Nu handlar det enbart om att fördela resurser.

-  Efter den här veckan – och inför helgens socialdemokratiska svartmålning av tillståndet i den skånska vården – är det svårt att tolka Socialdemokraternas val av fokus som något annat än att de bara vårdar sin egen desperation, avslutar Pia Kinhult.

Mer information och kontakt

Pia Kinhult (M)
Regionstyrelsens ordförande

Nås genom Torbjörn Tegnhammar (M)