Sommarbemanningen viktig fråga

Sommarbemanningen viktig fråga

Den kvardröjande oklarheten kring bemanningen av sjukvården i sommar oroar. Nu är det bara en månad kvar och fortfarande är det oklart om rekryteringsarbetet har lyckats. I mitten av mars nåddes personalnämnden av beskedet att endast 144 av 554 eftersökta sjuksköterskor var säkrade för den skånska vården i sommar.

– Det är av största vikt att sommarbemanningen fungerar för att vården ska kunna vara tillgänglig för skåningarna, säger Caroline Wessel, (M) 2:e vice ordförande i personalnämnden. Därför vill jag ha besked av Märta Stenevi (MP) på morgondagens regionfullmäktige om hur bemanningssituationen ser ut.

På Ystads akutmottagning saknas 75 sjuksköterskor.

– Därför frågar jag i morgon sjukvårdsnämnd Kryhs ordförande Maria Nyman Stjärnskog (S):Kan Styret garantera att akuten i Ystad kommer att vara fullt bemannad under sommaren?

Caroline Wessel (M)
2.e vice ordförande i personalnämnden

Carina Zachau
ledamot i sjukvårdsnämnd Kryh

Region Skånes ansvarsområden är hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling, kultur och medborgardialog!

Läs mer på alliansen webbsida:

www.oppositionskane.se